متوجه این موضوع هستم که یکسری واسطه‌ها با تحریک موجرها باعث می‌شوند تا مستاجر را بلند کنند و این ظلمی است که در حق این قشر انجام می‌گیرد. در این خصوص یک مطالعه جامع داشتیم و شرایط و تجربه‌های کشورهای گوناگون را موردبررسی قراردادیم. یک کمیته کار فعال در بحث اجاره ایجاد کردیم و با نخبگان و فعالان این حوزه جلسه داشتیم. با جمع‌بندی‌های صورت گرفته مصوباتی داشتیم که بتوانیم یک کمیته تعیین نرخ رشد اجاره‌بها را ایجاد کنیم تا این کمیته رشد و نرخ اجاره را در سال اعلام کنند. باید مشخص شود مبنای قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری چیست و تکالیف موجر و مستاجر چه خواهد بود. همه این موارد گردآوری شده و به دنبال پیشبرد آن از مسیر جلسه سران سه قوه هستیم.محمد اسلامی در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود تصریح کرده است: باید یکسری از عوامل همچون آژانس‌ها مسوولیت‌شان مشخص شود تا مردم اعتماد کنند. قطعا استارت آپ‌ها و نظارت بر آژانس‌ها می‌تواند نقش بسزایی در کنترل ایفا کند.

قول وزیر دیگر به اجاره‌نشین‌ها

وزیر راه و شهرسازی درباره طرح پرداخت وام رهن به مستاجرها نیز گفت: این قول را وزیر اقتصاد مطرح کردند، من با ایشان صحبتی در این خصوص نداشتم. شاید ایشان از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها در نظر دارند مبالغی را در شهرها به کسانی که به وام ودیعه مسکن احتیاج دارند، کمک کنند.

اما و اگر درباره مالیات مسکن

متولی بخش مسکن درباره سرنوشت مالیات بر عایدی مسکن که مدت‌ها است هم دولتی‌ها و هم مجلسی‌ها از ضرورت تصویب و اخذ آن می‌گویند، اما خبری از نهایی شدن این برنامه نمی‌شود، گفت: دولت روی عایدی بر سرمایه موافق است. در این خصوص طرحی در مجلس دنبال شد که روی عایدی بر مسکن تمرکز کرد. حرف دولت این است که اگر مالیات عایدی تنها برای مسکن باشد، باعث فرار سرمایه از این حوزه خواهد شد. عایدی سرمایه در همه جای دنیا انجام می‌شود و ما هم موافق هستیم و باید اتفاق بیفتد.اسلامی در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود درباره التهاب قیمت مسکن نیز افزود: یکی از مواردی که بسیار مهم است و باید به آن توجه کنیم تحولاتی است که در حوزه مسکن و التهابات قیمتی اتفاق می‌افتد. این موارد اصلاً هیچ ارتباطی به عرضه مسکن ندارد، بلکه متأثر از تحولاتی بوده که خارج از بخش مسکن و به ‌خصوص متاثر از شرایط بازار ارز به وجود آمد.