به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران روز گذشته با انتشار گزارشی از وضعیت حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران طی فصل بهار و میزان انطباق آن با بودجه مصوب سال ۹۸، اعلام کرد که شهرداری توانسته در این مدت ۹۵ درصد درآمدهای خود را که تحقق آن در برش سه ماهه بودجه مصوب تکلیف بوده است، محقق کند. اما نقطه ابهام این گزارش به بخش هزینه‌کرد بازمی‌گردد. رسولی در جریان ارائه این گزارش با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۷۹ قانون شهرداری‌ها، خزانه‌دار شورای شهر موظف است تا گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری را مطابق با بودجه مصوب ارزیابی کرده و تطبیق دهد، گفت: بر خلاف نص صریح این ماده قانونی، هیچ هزینه‌ای در گزارش دریافتی از شهرداری درج نشده و صرفا درآمدهای محقق شده به‌طور کامل اعلام شده است. رسولی تاکید کرد: این نحوه ثبت حساب‌های هزینه‌ای نه‌تنها مغایر با تکلیف ماده ۷۹ قانون شهرداری‌هاست، بلکه با بند الف تبصره ۲ بودجه سال‌جاری و همچنین با ماده ۳۹ برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران مرتبط با تکالیف شهرداری درخصوص مبادله به‌موقع موافقت‌نامه و تشکیل به‌موقع کمیته تخصیص نیز مغایرت آشکار دارد. خزانه‌دار شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: در سال ۹۶ و ۹۷ به دفعات نسبت به عدم ثبت هزینه‌ها در سیستم مالی شهرداری تهران تذکر دادم که ظاهرا تاثیری ندارد. نمی‌دانم اصلاح فرآیند نظام بودجه‌ریزی شهرداری تهران چقدر طول می‌کشد اما این امکان وجود دارد که هزینه‌های شهرداری به‌صورت علی‌الحساب در جدول ثبت و به شورا ارائه شود. امیدوارم این آخرین‌باری باشد که این تذکر را مطرح می‌کنم.

رسولی در حالی نسبت به سانسور بخش هزینه‌کرد گزارش‌های مالی ارائه شده توسط شهرداری به شورا انتقاد کرد که محسن هاشمی، رئیس شورای‌شهر تهران نیز این تذکر را وارد دانست و به شهرداری توصیه کرد آن را جدی بگیرد.

هاشمی با اشاره به تذکر خزانه‌دار شورا مبنی بر طولانی و نامشخص بودن روند اصلاح فرآیند نظام بودجه‌ریزی شهرداری تهران، خواستار جدی گرفته‌شدن این تذکر شد و خطاب به سکینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران که به نمایندگی از شهرداری در جلسه شورای شهر حضور داشت، گفت: چون آقای شهردار امروز حضور ندارند، خطاب من شما هستید و از شما می‌خواهم بعد از دو سال به تذکرات اعضای شورای‌شهر توجه کنید. وی با اشاره به ارائه گزارش درآمدها و هزینه‌های شهرداری تهران گفت: متاسفانه به دلیل ضعف عملکرد شهرداری تهران بخش هزینه‌کرد آن خالی بود. هاشمی افزود: شهرداری باید در موعد مقرر گزارش‌های هزینه‌کرد خود را ارائه کند تا اعضای شورا بدانند هر درآمدی که محقق شده، در کجا هزینه شده است.