به گزارش «ایسنا» محمد سالاری با بیان اینکه من از مسوولان نظام مهندسی سوال دارم که تا کنون برای صدور چند شناسنامه فنی از مردم تهران پول گرفته‌اید، افزود: سالانه حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار پروانه صادر می‌شود؛ چند شناسنامه فنی ساختمان صادر شده است؟ وی با بیان اینکه از سال ۹۵ به بعد از مردم بابت صدور شناسنامه فنی پول گرفته شد اما خدماتی به مردم ارائه نشده است، اظهار کرد: معاونت‌های شهرسازی در سراسر کشور به جای صیانت از طرح تفصیلی خودشان به محفلی برای دور زدن قوانین تبدیل شده‌اند. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران هزینه‌های صدور شناسنامه فنی ساختمان را از مردم می‌گرفته و به حساب سازمان مهندسی می‌ریخته اما از شناسنامه خبری نبود، گفت: با اجازه‌تان قبول کردیم که این خدمات قطع شود و حالا مسوولان سازمان نظام مهندسی به فکر ایجاد سامانه صدور شناسنامه فنی افتاده‌اند که امیدوارم این شناسنامه‌ها به شکل واقعی صادر شود.

وی با بیان اینکه اگر شناسنامه‌هایی که الان صادر می‌شود صوری و غیرواقعی باشد لطمه زیادی به جایگاه مهندسی کشور وارد می‌شود، ادامه داد: باید از این به بعد شناسنامه را در تراز قانون ارائه کرده و صدور آن برای شهروندان تهرانی به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. سالاری با بیان اینکه در حال حاضر تاثیر سازمان نظام مهندسی از تاثیر طراحان نما و ساختمان کمتر است، گفت: مردم هنگامی که ملکی را می‌خرند از شناسنامه فنی یا مهندس ناظر یا نوع مصالح سوال نمی‌پرسند اما برایشان مهم است که این ملک توسط چه کسی طراحی شده و نمای آن چگونه است و ما حالا با پدیده برند‌سازی در نمای ساختمان‌ها مواجه هستیم و چند برابر قیمت خانه‌ها به فروش می‌رسد و می‌بینیم که جایگاه نظام مهندسی جایگاه مناسبی نیست.

سالاری با بیان اینکه مطالبات به سمتی رفته که هر چه قدر شهر به کارگاه عمرانی بدل شود ارزشمندتر است، گفت: ما با تهرانی مواجه هستیم که همه املاک و اراضی آن برای کارهای عمرانی از دست رفته و با حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی مواجه است. در حوزه‌های نرم‌افزاری همچون ایمنی، توجه به حقوق شهروندی، رعایت مقررات و ... غافل شدیم و هنوز هم که هنوز است می‌بینیم مردم فکر می‌کنند اگر کار سخت‌افزاری نشود یعنی شهرداری خوابیده است. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه قرار بود شناسنامه فنی در قبال دریافت پول از مردم ارائه شود اما نشد، گفت: معاون شهرسازی واریز پول شناسنامه فنی را قطع کرد و این مساله سبب شد که جلسه امروز شکل گیرد و پیشنهاد می‌شود کارگروهی برای حل مشکلات در این حوزه‌ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه شناسنامه زمانی شناسنامه است که بیمه‌ها تضمین کیفیت کنند، عنوان کرد: شناسنامه باید از ابتدای گودبرداری و بتن‌ریزی تا انتها مبتنی بر راستی‌آزمایی اطلاعاتش درج شود اما تا حالا یک شناسنامه نیز با این شرایط ثبت نشده است. در عین حال صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز از لزوم صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌های پرمخاطب و دولتی خبر داد.

وی افزود: اگر برای هر کدام از ساختمان‌های دولتی حادثه‌ای رخ دهد، نمی‌توانیم عکس‌العمل مناسب نشان دهیم، این در حالی است که شهر تهران گرفتار ساختمان‌های پرمخاطب و دولتی است که هیچ نقشه و شناسنامه‌ای از آنها در اختیار نیست که لازم است سازمان نظام مهندسی، دولت، شهرداری و... وارد شده و در یک همکاری مشترک شناسنامه فنی برای ساختمان‌های دولتی هم صادر کنند. به گفته وی اگر بتوانیم ساختمان‌های دولتی را با خود همراه کنیم، کم‌کم این نهضت در ساختمان‌های خصوصی نیز شکل می‌گیرد و می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم.