به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با ابلاغ مصوبه چندی پیش شورای‌عالی شهرسازی و معماری با موضوع ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی توسط فرزانه صادق مالواجرد، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری، از این پس تمام استانداران و دفاتر استانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظف به رعایت مفاد این ابلاغیه درخصوص ضوابط بلندمرتبه‌سازی هستند. تهیه نقشه راهنما برای بلندمرتبه‌سازی تنها دغدغه‌ای برای شهر تهران نیست، بلکه بسیاری از شهرهای بزرگ در سال‌های اخیر به چنین نقشه‌ای نیاز پیدا کرده‌اند. روند رو به رشد ساخت و سازهای بلندمرتبه به‌ویژه در شهرهای بزرگ استان‌های مختلف به حدی سرعت گرفته که این نگرانی برای بسیاری از کارشناسان دغدغه‌مند ایجاد شده که ممکن است غفلت از ضابطه‌مند شدن به‌موقع این قبیل ساخت و سازها، سرنوشتی شبیه آنچه که در مورد برج‌باغ‌ها در تهران رخ داد را به دنبال داشته باشد.  از سال‌ها پیش انتقاداتی به مصوبه برج‌باغ‌ها وجود داشت و این مصوبه که با هدف حفظ و احیای باغات در شورای شهر به تصویب رسیده بود، از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یک عامل نابودی باغات معرفی شد. اما لغو آن به‌حدی به طول انجامید که عملا پروانه ساختمانی برای ساخت و ساز در عمده باغات تهران صادر شده بود و به این ترتیب ورود دیرهنگام به موضوع، موجب شد این اقدام نقش زیادی در حفظ باغات تهران ایفا نکند. با این حال وضع مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری درباره ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی و ابلاغ آن به تمام استان‌ها می‌تواند اقدام بهنگامی تلقی شود که البته نیازمند اهتمام به اجرا و پایبندی به ضوابط مذکور است.

طبق آنچه در ابلاغیه شورای‌عالی شهرسازی و معماری آمده است، «ضوابط عام استقرار ساختمان‌های بلند در شهرهای ایران» به این شرح اعلام شد: ۱. از تاریخ ابلاغ این مصوبه، صدور مجوز هرگونه احداث ساختمان بلند در شهرهای کشور، صرفا محدود به شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر و بیشتر که عرصه‌های بلندمرتبه در طرح‌های توسعه شهری مصوب آن پیش‌بینی نشده باشد خواهد بود که در صورت نیاز شهر و وجود تقاضا بدوا باید گزارش توجیهی ضرورت احداث ساختمان بلند طبق مفاد پیوست این مصوبه توسط شهرداری با تایید شورای اسلامی شهر تهیه و پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، جهت تصویب نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارائه شود؛ ۲.  در صورت تصویب ضرورت احداث ساختمان بلند در شورای‌عالی، طرح پیشنهادی مربوط به تعیین عرصه‌ها، ضوابط و مقررات مربوط طبق مفاد پیوست این مصوبه و با بهره‌گیری از راهنمای آن که توسط دبیرخانه شورای‌عالی ابلاغ خواهد شد، تهیه و پس از طی مراحل قانونی به تصویب شورای‌عالی خواهد رسید. مفاد این بند، شامل شهرهایی که احداث ساختمان بلند در طرح جامع آنها پیش‌بینی شده نیز خواهد بود.

در تبصره ذیل این بند قید شده که طرح پیشنهادی نباید موجب تغییر در جمعیت‌پذیری شهر مورد مطالعه شود و صرفا به‌عنوان تغییر الگوی کالبدی شهر قابل‌بررسی است.