عبور «پل گیشا» از شهروندان!

طی چند روز گذشته و درست بعد از جمع‌آوری پایه‌های پل قدیمی موسوم به «پل گیشا»، عملیات روسطحی در پروژه «پل گیشا» سرعت گرفته است. در این پروژه، یک مسیر زیرگذر تردد خودرو به جای پل قدیمی در حال ساخت است و پل قدیمی که اکنون جمع‌آوری شده، بعد از اتمام کار احداث زیرگذر، مجددا در همان محل فعلی نصب خواهد شد اما به جای خودرو، شهروندان روی آن پیاده‌روی می‌کنند.

هرچند انتهای پروژه قرار است به نفع «تهرانگردی بدون خودرو» تمام شود و مسیر گشت پیاده در پایین محله گیشا نه تنها برای ساکنان این محله که برای عموم تهرانی‌ها ایجاد شود اما در حال حاضر، کار عمرانی به شکل نامناسب به لحاظ «ابعاد بصری» و «ریسک حادثه» در جریان است. در گذشته رسم شهرداری تهران بر آن بود هر نوع پروژه عمرانی در شهر با «پوشش اجزای پروژه» انجام شود به این معنا که کارگاه عمرانی پروژه‌ها و همچنین محدوده کار و تردد ماشین‌آلات ساختمانی با دیوارهای فلزی مهار می‌شد تا هم چهره شهر از این محل آسیب نبیند و هم پروژه به تهدید برای رفت و آمد شهروندان در معابر اطراف تبدیل نشود. اما در حال حاضر عملیات عمرانی در «پل گیشا»، کاملا به شکل باز در حال انجام است. بقایای پل فلزی برداشته شده به شکل تکه‌های فولادی از یکسو و دپوی مصالح ساختمانی و قطعات سنگی و آسفالتی کنده شده ازسوی دیگر، در جلوی چشم شهروندان، نمای بصری محله‌های اطراف این پروژه را تحت‌تاثیر قرار داده است. همچنین وجود جرثقیل‌های در حال کار در محل نیز ریسک حادثه را بالا برده است؛ به‌طوری‌که در لابه‌لای خودروهای عبوری شهروندان، کار عمرانی سنگین و پرخطر نیز در جریان است. مدیریت شهری به قدری ظریف‌کاری‌های ضروری در این پروژه را فراموش کرده که در بخشی از اتوبان چمران، اتوبوس‌سوارها برای یافتن ایستگاه اتوبوس و محل قرارگیری تاکسی‌ها، سرگردان هستند و علائم راهنما و هدایت‌کننده برای این منظور، قابل رویت و کمک‌گرفتن از سوی شهروندان نیست.

ظاهر پروژه عمرانی «پل گیشا» نشان می‌دهد: به دلایلی نامعلوم، پروژه‌ای که با اسم «اولویت دادن به نیاز فراموش‌شده شهروندان» تعریف شده، فعلا در مراحل اجرا از شهروندان عبور کرده است. مدیران شهرداری می‌توانند برای پیوند دادن کارگاه عمرانی پروژه «پل گیشا» به شهر و ارتباط برقرار کردن این پروژه با شهروندان، دست کم از یک «حریم فیزیکی» با تصاویر «آینده پل گیشا» بین درون کارگاه با معابر بیرونی آن ایجاد کنند.