به گفته مسوولان بازآفرینی شهری درحال‌حاضر تامین منابع برای بازآفرینی شهری ۱۴۱ هزار هکتار بافت هدف که ۲۱ میلیون نفر جمعیت کشور و ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی را در خود جای داده است به‌عنوان تقاضا روی میز دولت قرار گرفته تا دولت از محل فروش نفت، منابع مالی مورد نیاز را تامین کند و بهبود نارسایی‌های زیرساختی، روبنایی و حتی ساخت واحد‌های مسکونی را در این محدوده‌ها به عهده گیرد؛ موضوعی که بنا بر اذعان خود مسوولان بازآفرینی شهری در شرایطی که کشور در تنگناهای مالی ناشی از اعمال تحریم‌ها قرار دارد قطع به یقین امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، آسیب‌شناسی طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها نشان می‌دهد که توفیق کم در اجرای برنامه‌ها عمدتا به‌دلیل تهیه طرح‌ها و ابلاغ آن به شهرداری بدون در نظر گرفتن تراز مالی است. بنا بر اعلام مسوولان بازآفرینی شهری، امروزه شهرداری‌ها با وجود تمام تنگناهای موجود برای تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی هرگز سراغ دولت نمی‌روند و از ظرفیت‌های شهر برای اجرای طرح‌ها استفاده می‌کنند. این درحالی است که اگر از ابتدا مشاوران مطالعات اقتصادی و اجتماعی کاملی درخصوص بافت‌های هدف بازآفرینی شهری انجام دهند و براساس آن طرح و برنامه‌ها را ارائه دهند و تراز بودن هزینه‌ها با منابع درآمدی طرح‌ها را کنترل کنند، این طرح‌ها به موفقیت می‌رسد. براساس اعلام مسوولان، درحال‌حاضر دولت برای اجرای طرح بازآفرینی شهری، با انجمن صنفی و جامعه مشاوران شهرساز و معمار وارد گفت‌وگو شده و از آنها کمک گرفته است تا طرح‌هایی که برای بازآفرینی محدوده‌ها تهیه می‌کنند با مطالعات عمیق اقتصادی و شناسایی ظرفیت بافت‌های هدف همراه باشد.

هم‌اکنون بسیاری از مناطق هدف بازآفرینی شهری که در بافت‌های تاریخی و میانی قرار دارند، دارای منزلت و ظرفیت‌های نهفته شهری هستند و اگر امروز این مناطق از نظر اجتماعی، کالبدی و شهری در درجات پایینی قرار گرفته‌اند، شهرسازان می‌توانند با ارائه برنامه‌هایی منزلت اجتماعی آنها را افزایش دهند.

این درحالی است که به اذعان مسوولان، درحال‌حاضر در تهران در برخی از بهترین نقطه‌های شهر به‌دلیل نارسایی‌های کالبدی نظیر شبکه معابر، زیرساختی، ریزدانگی و... شرایط نامناسبی ایجاد شده است اما می‌توان اقداماتی را انجام داد که این مناطق به منزلت واقعی خود برسند و از مابه‌التفاوت ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌شود هم ثروت‌آفرینی شود و مردم برای نوسازی املاک خود انگیزه پیدا کنند و هم مدیریت شهری هزینه‌ای را که برای بهبود این مناطق نیاز است از داخل همین محدوده‌ها تهیه کند. در این زمینه، مشاوران برای اقدام در ۲۷۰۰ محله از محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری ملزم هستند از تمامی ظرفیت‌های موجود در محله‌ها استفاده کنند و به تدوین طرح‌های اقتصادی بپردازند و اگر برخی محله‌ها از ظرفیت کافی برخوردار نیستند از ظرفیت‌های سایر نقاط شهر برای بهبود وضعیت این مناطق به‌عنوان بخشی از پیکره شهر استفاده کنند.