پارک پردیسان به دلیل داشتن مساحت بالا، نوع گونه‌های گیاهی موجود در آن و موقعیت قرارگیری آن در غرب تهران (کریدور ورود هوای تازه) ظرفیت بالقوه در تولید اکسیژن و تصفیه هوا (کاهش ذرات آلاینده) را دارد اما عدم رسیدگی مناسب به بحث فضای سبز این پارک طی دوره‌های گذشته سبب شد تا سطح قابل توجهی از اراضی پارک خالی از گونه‌های گیاهی شود.

از این رو برای تغییر وضعیت آن، در قالب یک تفاهم‌نامه ۷ بندی میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و شهرداری تهران، مدیریت ساماندهی، بهسازی و بهره‌برداری آن با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه از سال ۹۶ به مدت ۱۵ سال به شهرداری تهران واگذار شد.

هر چند روز گذشته یکی از مدیران شهرداری اعلام کرده که این سازمان فقط در حوزه «بهسازی» این پارک مسوولیت دارد اما متن تفاهم‌نامه فراتر از این وظیفه را بر دوش شهرداری تهران گذاشته است.

مطابق با ماده ۳این تفاهم‌نامه، مهم‌ترین تعهدات شهرداری تهران ارائه خدمات مرتبط با موضوع طرح جامع پارک طبیعت پردیسان (مصوب کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور) با اولویت تامین آب، امنیت، روشنایی، توسعه و نگهداری فضای سبز، حفظ و بهسازی فضاهای نمایشی گیاهی، استفاده از انرژی‌های نو و فراهم‌سازی امکانات رفاهی، فرهنگی، ورزشی و آموزشی بدون تغییر در ساختار بوستان و با حفظ اجزا و عناصر اصلی طرح جامع پردیسان طی ۱۵ سال خواهد بود. در عین حال تکالیفی همچون،    ایجاد محل مناسب در پاک به‌عنوان قرنطینه گونه‌های گیاهی و سایر گونه‌ها در مواقع نیاز، پیش‌بینی اعتبارات مورد نیاز در اجرای طرح پارک پردیسان در بودجه سالانه و سنواتی شهرداری، برگزاری برنامه‌های آموزشی عمومی و تخصصی، به‌ویژه درمناسبت‌های زیست محیطی و احداث موزه گونه‌های گیاهی و جانوری از دیگر تعهدات شهرداری در حوزه ساماندهی و بهره‌برداری پارک پردیسان است.

این در حالی است که یکی از مدیران شهرداری با اشاره به اقدامات دو ساله مدیریت شهری در پارک پردیسان تاکید کرده که مسوولیت‌های شهرداری در این پارک فقط در حوزه بهسازی است.

این مدیر شهرداری عنوان کرده با توجه به رویکرد مدیریت شهری در سال ۱۳۹۶ و پیگیری‌های سازمان بوستان‌ها و فضای سبز در شانزدهم مهرماه سال ۹۶ تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری تهران با سازمان حفاظت محیط‌زیست منعقد و مقرر شد بهسازی بوستان مذکور براساس مفاد تفاهم‌نامه به شهرداری تهران واگذار شود و پس از آن اقدامات اجرایی و لازم در این راستا آغاز شد.

او مجموع اقدامات انجام شده در پارک پردیسان را انجام عملیات زراعی در سطح پارک، آبیاری مستمر درختان موجود با توجه به گونه‌های گیاهی، حذف سرشاخه‌های خشک، جمع‌آوری ضایعات فضای سبز باقی مانده از سنوات گذشته، حمل و انتقال آن به خارج از مجموعه، ترمیم شبکه آبرسانی، نصب ست‌های ورزشی جهت استفاده شهروندان، نصب المان‌های پارکی مانند نیمکت، سطل زباله و... انجام عملیات آسفالت‌ریزی رینگ پیرامونی بوستان، استقرار نیروهای آتش‌نشان جهت جلوگیری از بروز هر گونه آتش‌سوزی در بوستان، ترمیم و بازسازی خطوط انتقال برق، پایه چراغ‌ها و روشنایی آنها و اجرای طرح شناسایی فلور گیاهی بوستان پردیسان با همکاری دانشگاه تهران عنوان کرده است. با وجود چنین اقداماتی از آنجاکه به نظر می‌رسد شهرداری تهران به‌طور خودخواسته بخشی از وظایف خود را در حوزه مدیریت ساماندهی و بهره‌برداری حذف کرده، شهروندان نمره مثبتی به «تغییر وضعیت پارک پردیسان» نسبت به دو سال گذشته نمی‌دهند. از دیدگاه شهروندان تهرانی که به‌طور مستمر از این پارک استفاده می‌کنند، وضعیت این پارک به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های شهر تهران طی این دو سال به‌طور مناسب و قابل توجه تغییر نکرده است. به گونه‌ای یک نوع تعلیق در پیشبرد برنامه‌ها و تعهدات شهرداری در این حوزه مشاهده می‌شود.