به گزارش شهرنوشت، علی عبدالرئوف، معاون انجمن بین‌‌المللی طراحان و برنامه‌ریزان شهری منطقه‌ای (ISOCARP) قطر با حضور در نشست «شهرهای تاب‌آور و زیست‌پذیر برای همه» که پیش از آغاز مراسم جایزه جهانی خشت طلایی تهران در برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: طی ‌سال‌های خارجی گذشته وقتی کارشناسان غربی به کشورهای خاورمیانه سفر می‌کنند ایده‌هایی را با عنوان شهر هوشمند، شهر سازگار با محیط‌زیست، تاب‌آور و... مطرح می‌کنند و در واقع انبوهی از مطالب جدید عنوان می‌شود. مفاهیم جدید به وجود می‌آیند که ما نمی‌دانیم باید با آنها چه‌کار کنیم.

عبدالرئوف به تعریف مفهوم شهر پرداخت و گفت: وقتی درباره یک شهر صحبت می‌کنیم در واقع درخصوص رابطه بین مکان و شهروندان صحبت کرده‌ایم. شهر باید مکانی برای زیست مردم باشد. وی با اشاره به لزوم احترام و توجه به طبیعت عنوان کرد: وقتی از احترام به طبیعت صحبت می‌کنیم در واقع به کیفیت زندگی توجه کرده‌ایم. وقتی از طبیعت صحبت به میان می‌آید باید به آن احترام گذاشت در غیر این صورت تنها برای ما یک پوستر باقی می‌ماند یعنی ما پوستر یک درخت را داریم اما از آن درخت در طبیعت وجود ندارد. ما باید این مسوولیت را بپذیریم که انسان‌ها یک محیط‌ سبز را به یک محیط خاکستری و سیاه تبدیل کرده‌اند.

معاون انجمن بین‌‌المللی طراحان و برنامه‌ریزان شهری منطقه‌ای (ISOCARP) قطر با اشاره به اینکه باید تلاش شود تا شهرها مکان‌های خوبی برای زیست مردم باشند، عنوان کرد: وقتی از شهرها صحبت می‌کنیم باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که در آنها احترام به همه شهروندان باید لحاظ شود. زیرا احترام به شهروندان و گوش کردن به آنها زمینه را برای رسیدن به یک شهر آرمانی فراهم می‌کند. عبدالرئوف اضافه کرد: وقتی به کشورهای مختلف دنیا سفر می‌کنم آنچه مرا تحت‌تاثیر قرار می‌دهد برج‌های آسمان‌خراش و مال‌ها نیست بلکه مواردی است که بر مردم تمرکز کرده است. ما هم‌اکنون باید به سمت اقتصادهای دانش‌بنیان و خلاق حرکت کنیم و به نفت متکی نباشیم. در این مراسم همچنین محمت دومان، دبیرکل شهرهای متحد و حکومت‌های محلی- خاورمیانه و آسیای غربی (UCLG MEWA) اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین رویکردهای فعلی توسعه شهری، هوشمندسازی شهرها با ساختارهای شهری است. در این راستا با تلاش‌های صورت گرفته در حال افزایش متدهای تکنولوژی برای شهرهای خاورمیانه هستیم. با هوشمندسازی یک شهر، شهرهای اطراف و زندگی ساکنان شهرها تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. دومان در مورد سرمایه‌گذاری در خاورمیانه گفت: حقیقت این است جنگی که در برخی از کشورهای خاورمیانه درحال وقوع است موجب گریز سرمایه‌گذاران شده است، به همین دلیل یکی از مشکلات هوشمندسازی شهرها، پیدا کردن سرمایه‌گذار به منظور سرمایه‌گذاری در این مناطق است.