به گزارش «دنیای اقتصاد»، اعلام قیمت‌های پیشنهادی گزاف در هیچ‌یک از گروه‌های متراژی به اندازه بازار املاک کوچک‌متراژ با مساحت تا ۶۰ مترمربع عمومیت ندارد. علت این است که معدود فروشندگان واقعی باقی مانده در بازار مسکن از شرایط رکود شدید حاکم بر معاملات آگاه هستند و دلیلی برای دشوارتر کردن شرایط فروش ملک خود نمی‌بینند. اما در عین حال یک گروه از فروشنده‌ها که آپارتمان‌های کوچک‌متراژ در بازار فروش املاک را عرضه کرده‌اند، همچنان بر قیمت‌های پیشنهادی بالاتر از سطح تنزل یافته ماه‌های اخیر اصرار دارند.

بررسی فایل‌های موجود در این گروه متراژی نزد بنگاه‌های معاملات املاک نشان می‌دهد حدود نیمی از آپارتمان‌های موجود در این بازار قیمت پیشنهادی بیش از حد مورد انتظار کنونی را دارند و البته گروه دیگری از فروشنده‌ها با فرآیند کاهش تدریجی قیمت‌های پیشنهادی همراه شده‌اند.

واسطه‌های ملکی معتقدند علت این مدل اعلام قیمت در میان برخی از فروشندگان آپارتمان‌های کوچک‌متراژ، آگاهی آنها از این واقعیت است که گروهی از خانه‌اولی‌های وام‌دار که موعد دریافت تسهیلات آنها فرارسیده، چاره‌ای به جز خرید آپارتمان کوچک‌متراژ ندارند و این بازار در هر شرایطی حتی با وجود رکود عمیق فعلی، مشتریانی بیش از سایر نواحی بازار مسکن دارد، هرچند آنها واقعیت مهم‌تر درباره استطاعت خریداران مسکن را در این نوع قیمت‌گذاری نادیده گرفته‌اند.

 

07-02