به گزارش خبرگزاری مهر، سورنا ستاری در جلسه دیروز شورای شهر تهران با بیان اینکه ما به شهر مانند کارخانه بزرگ نوآوری نگاه می‌کنیم، گفت: مدیریت شهری باید به‌عنوان سکوی واگذاری خدمات به استارت‌آپ‌های نوآور تبدیل شود. وی افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های مدیریت شهری، تبدیل چالش‌های شهری به فرصت افزایش اشتغال و رشد استارت‌آپ‌ها را از جمله ویژگی‌های تبدیل مدیریت شهری به این پلت‌فرم دانست. ستاری، بهبود خدمت‌رسانی و افزایش رضایت اجتماعی، شفاف‌سازی و جلوگیری از فساد را از دیگر ویژگی‌های ایجاد شهرهای هوشمند و تبدیل مدیریت شهری به حامی استارت‌آپ‌ها عنوان کرد. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه چه شما بخواهید و چه نخواهید، جوانان نوآور فعالیت خود را انجام می‌دهند، از اعضای شورای اسلامی شهر تهران خواست مقابل فعالیت‌های استارت‌آپی جوانان نایستند.

وی با بیان اینکه شهرها در آینده وضعیت متفاوتی خواهند داشت و حتی وضع نظام آموزشی به‌طور کامل متحول می‌شود، ادامه داد: فعالیت استارت‌آپ‌ها یک فرصت استثنایی در اختیار شماست که صاحب شهر شوید. وی افزود: هم‌اکنون نیز حتی افرادی که آموزش تخصصی ندیده‌اند با استفاده از گوشی همراه خود کار می‌کنند و بسیاری از خدمات را از جمله خریدها و رزرو هتل و... را از این طریق انجام می‌دهند. این نوع فعالیت به دلیل زیرساختی است که شهر در اختیار آنها قرار داده است. ستاری با بیان اینکه به استارت‌آپ‌ها به‌عنوان تامین نیروی انسانی نگاه می‌کنیم، اظهار کرد: در حال‌حاضر ۴ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان با ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد و ۳۰۰ هزار شغل مستقیم داریم که توسط جوانان نخبه و نوآور ایجاد شده است. وی گفت: ۷۰۰ تا ۸۰۰ جوان نخبه را از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگرداندیم و بسیاری از استارت‌آپ‌های شهر را این جوانان تاسیس کرده‌اند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه نظام تامین مالی در اقتصاد دانش‌بنیان متفاوت است، افزود: در این نظام دیگر بانک‌ها عامل نیستند. ستاری با اشاره به اینکه سال گذشته بانک‌ها برای شروع به کار استارت‌آپ‌ها ۱۲ هزار میلیارد تومان وام دادند، اظهار کرد: به دنبال هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم. وی ادامه داد: در این نظام اقتصادی، جوانان سرمایه‌گذاری می‌کنند و سرمایه آنها مغزهایشان است. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به راه‌اندازی کارخانه‌های نوآوری در کشور گفت: تا سال ۱۴۰۰، یک میلیون فضای استارت‌آپی، ۲۰۰ شتاب‌دهنده و ۷۰۰هزار شغل مستقیم و هشت کارخانه نوآوری خواهیم داشت. به گفته وی، تا سال ۱۴۰۰ بیش از دوهزار جوان نخبه به کشور بازخواهند گشت.

وی با طرح این سوال که آیا شهرداری می‌خواهد جلوی این حرکت بایستد یا اینکه خودش این حرکت را ایجاد کند، افزود: تهران جزو ۵۰ شهر استارت‌آپی دنیا است اما درآمد شهرداری از استارت‌آپ‌ها تنها یک و نیم درصد است که اگر شهرداری مقابل آنها نمی‌ایستاد و خود با آنها همراهی می‌کرد، این درآمد به ۴۰درصد می‌رسید. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تهران و فضاهای اطراف می‌تواند نواحی فوق‌العاده‌ای برای فعالیت استارت‌آپ‌ها باشد، اظهار کرد: دانشگاه‌ها و نیروی انسانی فوق‌العاده و جمعیت ۱۵ تا ۱۶ میلیونی می‌تواند فضای فوق‌العاده‌ای برای استارت‌آپ‌ها ایجاد کند و شهرداری‌های خودشان از این فضا کسب درآمد کنند. ستاری با اشاره به فعالیت ۴۰پارک علمی و فناوری در کشور گفت: در حال حاضر در دانشگاه صنعتی شریف بیش از ۵۰۰ شرکت علمی و فناوری، چهار پژوهشکده، پنج مرکز نوآوری و هفت شتاب‌دهنده فعال هستند.

وی با بیان اینکه در اطراف تهران در شهرستان پردیس کارخانه نوآوری در محل یک کارخانه قدیمی و متروک ایجاد شده است، اظهار کرد: بزرگ‌ترین مرکز استارت‌آپی منطقه در این محل در ۱۸هزار متر مربع ایجاد شده که موجب اشتغال هزار و ۱۰۰ نفر در قالب ۵۰۰ تیم استارت‌آپی و ۹ شتاب‌دهنده است. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین به تبدیل خانه تاریخی سرهنگ ایرج به محل استقرار هفت تیم استارت‌آپی اشاره کرد. ستاری با تاکید بر اینکه در آینده شهرداری‌ها می‌توانند خدمات بیشتر و ارزان‌تری با استفاده از استارت‌آپ‌ها ارائه دهند، گفت: استارت‌آپ‌ها می‌توانند مدیریت آلودگی هوا، کیفیت و مصرف آب و خدمات ورزشی، سلامتی و سایر خدمات را به شهر ارائه دهند.