«روند اطلاع‌رسانی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران طی سال‌های اخیر از ۴ مسیر به شهروندان محترم پایتخت صورت گرفته و می‌گیرد.

تهرانی‌ها با دیدن نمایشگرهای شهری، نرم‌افزار اطلاع‌رسانی تلفن‌همراه، کانال‌های اطلاع‌رسانی خبررسان‌ها و پایگاه‌ اطلاع‌رسانی به نشانی air.tehran.ir در جریان روند کیفیت هوای پایتخت قرار می‌گیرند. در پی افزایش آلودگی هوا در هفته‌های اخیر، بازدید از هر یک از سامانه‌های اطلاع‌رسان افزایش چشمگیری داشت و گاه معضل پهنای باند و افزایش چند ده برابری بازدیدکنندگان، موجب اختلال لحظه‌ای در جریان ارائه اطلاعات به شهروندان شد. حتی گزارش‌های رسیده به شرکت نشان می‌دهد بازدیدها گاه تا ۴۰ برابر روزهای عادی افزایش یافت که در چنین شرایطی، اختلالات لحظه‌ای کاملا قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد.

نگارنده مطلب «دردسر اطلاع از آلودگی» در این باره نوشته که «نماگر کیفیت هوای تهران» در حساس‌ترین روزها با بیشترین اختلال در فرآیند دسترسی عمومی همراه شده است. این جمله نگارنده در شرایطی مطرح‌شده که پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت که از سوی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران پشتیبانی می‌شود، کمترین اختلال را در این پایگاه به ثبت رسانده و مشخص نیست کدام یافته‌ها از سوی روزنامه دنیای اقتصاد موجب درج عبارت «بیشترین اختلال» شده است. از سویی این اختلال جزئی و لحظه‌ای مربوط به یکی از ۴ محور اطلاع‌رسانی شرکت بوده و سال‌هاست شهروندان عادی پایتخت در سایر سامانه‌ها عضویت دارند و از شاخص روزانه مطلع می‌شوند.»

توضیح «دنیای‌اقتصاد»: انتظار می‌رفت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به‌عنوان دستگاه مسوول اعلام لحظه‌ای شاخص کیفیت هوای پایتخت در خانواده شهرداری، نقص موجود در سیستم‌های اعلام شاخص را بپذیرد و به جای توضیح واضحات، درباره «اقدامات احتمالی شرکت در پی مشکلاتی که طی روزهای اخیر در روند اطلاع‌رسانی شاخص برای پایتخت‌نشین‌ها به‌وجود آمده است»، گزارش کار ارائه کند. مطابق جوابیه این شرکت، «اختلال لحظه‌ای» در روند اعلام شاخص تایید شده است. «دنیای‌اقتصاد» هم در گزارش خود از «اختلال» خبر داده بود. حال اینکه اختلال، لحظه‌ای بوده یا نبوده است از نگاه شهروندان به‌عنوان دریافت‌کنندگان خدمات بدیهی در یک کلان‌شهر آنچنان اهمیت ندارد. نکته مهم‌تر آنکه مطابق متن جوابیه، افزایش چشمگیر مراجعه به سامانه اعلام شاخص آلودگی هوا باعث اختلال لحظه‌ای شده است. اکنون این سوال هم بهتر است پاسخ داده شود که «آیا ظرفیت سامانه اعلام شاخص آلودگی هوا برای روزهای پرآلوده که تک تک شهروندان احتمال دارد به آن مراجعه کنند طراحی شده است یا برای یک جامعه مخاطب محدود؟!»