به گزارش «ایسنا» علی امام با تشریح پیشنهادهای ارائه‌شده از سوی شرکت مترو برای بررسی جزئیات لایحه پیشنهادی بودجه دولت در سال ۹۹ در بخش حمل‌و‌نقل ریلی درون شهری به کمیسیون عمران مجلس گفت: در صورت موافقت نهایی نمایندگان با این پیشنهادها امکان بهره‌برداری از ۲۰ ایستگاه مترو در کمتر از دو سال آتی وجود دارد. در غیر این صورت یک سوم حجم عظیمی از سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته از بودجه عمومی برای توسعه خطوط ۶ و ۷ در زیر زمین معطل مانده و مردم با افزایش قیمت سوخت و کمبود واگن با سختی‌های بسیار بیشتری نسبت به سال‌های قبل در پایتخت برای تردد مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به بررسی لایحه بودجه دولت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس گفت: در لایحه بودجه دولت اوراق مشارکت در نظر گرفته شده برای حمل و نقل ریلی ۵هزار میلیارد تومان است. به کمیسیون عمران پیشنهاد داده‌ایم که این مبلغ به ۸هزار میلیارد تومان افزایش یابد و ۷۰ درصد از این عدد به توسعه مترو اختصاص داده شود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه در چند سال اخیر منابع توسعه مترو بر پایه اوراق مشارکت تامین شده، در صورتی که رقم این اوراق کمتر از مبلغ اختصاص یافته در سال جاری باشد، روند توسعه مترو در پایتخت با مشکلات جدی مواجه می‌شود.

امام اظهار کرد: در نتیجه در قالب تبصره ۱۴ لایحه دولت پیشنهادی را ارائه دادیم تا شرکت مترو مانند گذشته از مالیات ارزش افزوده معاف شود. متاسفانه این پیشنهاد در کمیسیون عمران موفقیتی به دست نیاورد؛ اما امیدوارم بتوانیم در ادامه روند بررسی بودجه موافقت نمایندگان مردم را برای تصویب این پیشنهاد در صحن، جلب کنیم. مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به تبصره ۱۴ لایحه پیشنهادی دولت درباره پیش‌بینی منابع هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده ۳ دهک بالای درآمدی را از دریافت یارانه حذف کند. ما به کمیسیون عمران پیشنهاد دادیم که مبالغ ناشی از حذف این ۳ دهک به توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری اختصاص یابد.

امام با بیان اینکه با انجام این کار عواید ناشی از حذف ۳ دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه به‌صورت عادلانه‌ای به مردم باز می‌گردد، تصریح کرد: در این صورت همچنین مشکلات ناشی از افزایش قیمت سوخت برای مردم جبران خواهد شد. وی با بیان اینکه کمیسیون عمران نسبت به این پیشنهاد نیز نظر مساعد داشت، ابراز امیدواری کرد این پیشنهاد که در بند الف تبصره ۱۴ لایحه پیشنهادی بودجه ۹۹ گنجانده شده است، در نهایت مورد موافقت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار گیرد. امام هشدار داد در صورتی که پیشنهادهای مترو دست‌کم در مواردی که مورد موافقت کمیسیون عمران مجلس قرار گرفته، در صحن مصوب نشود، متروی تهران سال آینده نیز با کمبود بودجه مواجه خواهد بود و سختی مردم از بابت افزایش قیمت سوخت دوچندان خواهد شد.