به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس تازه‌ترین داده‌های آماری، بیش از ۷۰ درصد از اتوبوس‌های کشور فرسوده است. در جلسه‌ای که معاون اول رئیس‌جمهور ۲۰ آذرماه با موضوع نوسازی و بازسازی اتوبوس‌های درون شهری برگزار کرد، تصمیم‌هایی برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی کشور گرفته شده است. هرچند در این جلسه خرید ۳هزار اتوبوس مصوب شده بود اما در صورت جلسه‌ای که به امضای رئیس دفتر معاون اول رئیس‌جمهور رسیده است، این تعداد به ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس کاهش یافته است. این صورت‌جلسه در چهارم دی‌ماه به وزرای صنعت، معدن و تجارت، کشور و نفت و نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی، شهردار و رئیس شورای شهر تهران و نیز رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی و هاشمی ابلاغ شده است. بر اساس این صورت‌جلسه، با توجه به مشکلات اجرایی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری بر اساس مصوبات شورای اقتصاد و همچنین اهمیت تامین حداقل ۶هزار دستگاه اتوبوس جدید برای کلان‌شهرها، پس از بررسی و تبادل نظر و با توجه به تفاهماتی که از قبل انجام شده بود، مقرر شده چند اقدام طبق جدول زمانی مشخص صورت گیرد. بر این اساس به منظور تامین اتوبوس در طرح نوسازی ناوگان فرسوده، بانک مرکزی نحوه تامین مالی (ارزی یا ریالی) ۳هزار دستگاه اتوبوس درون شهری که نیمی از آن سهم تهران و بقیه سهم سایر کلان‌شهرها است و حدود ۶هزار میلیارد تومان ارزش دارد را به منظور تولید اتوبوس در داخل اعلام کند. به این ترتیب قرار است سهم دولت در تامین اتوبوس محاسبه شده و بقیه هزینه‌ها توسط شهرداری‌های شهرهای متقاضی و بخش‌های خصوصی فعال در این حوزه تامین شود.

در عین حال با توجه به محدودیت مالی دولت و نیز عدم امکان به‌کارگیری اتوبوس‌های دیزلی در کلانشهرها، همزمان با اخذ مصوبه دولت برای به‌کارگیری این اتوبوس‌ها در کلانشهرها (به‌صورت موقت)، ۶۰۰ دستگاه اتوبوس دیزل (یورو ۵ یا یورو ۴ به انضمام فیلتر دوده) و ۲۰۰ دستگاه مینی‌بوس (با امکان افزایش به ۴۰۰ دستگاه) برای شهر تهران نیز تامین مالی خواهد شد.

تامین مالی این ناوگان به این ترتیب است ۵۰۰ میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت شهرداری، ۵۰۰ میلیارد تومان از محل مجوز جدید اوراق مشارکت توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به شهرداری تهران از محل سایر طرح‌ها نظیر طرح بازسازی بافت‌های فرسوده که قابلیت جذب ندارند و نیز تامین بقیه هزینه‌ها توسط شهرداری تهران و بخش خصوصی صورت خواهد گرفت. همچنین مقرر شده شرکت‌های خودروساز (بر اساس توزیع وزارت صنعت، معدن و تجارت) با توجه به قرارداد با شهرداری تهران حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از تامین پیش‌پرداخت، با تامین قطعات داخلی و وارداتی به هر نحو ممکن، اتوبوس و مینی‌بوس‌های فوق را تحویل دهند. افزون بر این با توجه به موافقت وزارت نفت با تامین اتوبوس درون‌شهری و ناوگان متروی شهرهای کشور با استفاده از مکانیزم تهاتر نفت خام و میعانات گازی، مقرر شد وزارت کشور و شهرداری تهران چنانچه خریدار بالقوه و متناسب با شرایط وزارت نفت را معرفی کنند، بدون محدودیت مقداری، منابع حاصل از صادرات آن به تامین اتوبوس (دیزل، گازسوز و برقی) و واگن مترو اختصاص یابد.

به منظور بازسازی اتوبوس‌های فرسوده نیز تصمیماتی اتخاذ شده که در صورت‌جلسه مذکور قید شده است. بر اساس این گزارش در حال حاضر از ۲۳ هزار اتوبوس شهری، بالغ بر ۱۷ هزار دستگاه آن فرسوده است که ۷ هزار دستگاه آن قابلیت بازسازی (اورهال) و به‌کارگیری مجدد در چرخه حمل و نقل عمومی را دارد. هزینه لازم برای بازسازی هر دستگاه به‌طور متوسط ۴۰۰میلیون تومان برآورد می‌شود.با توجه به هماهنگی صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید مقرر شد ۲هزار دستگاه اتوبوس که نیمی از آن سهم تهران است، با استفاده از منابع دولتی و تسهیلات صندوق کارآفرینی امید و نیز تامین بخشی از منابع توسط شهرداری‌ها و صاحبان اتوبوس‌های فرسوده، بازسازی شود. بر اساس این ابلاغیه، سازمان برنامه و بودجه متولی تامین ۲۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض بابت بازسازی اتوبوس‌های فرسوده شده است. همچنین ۱۴۰ میلیارد تومان به‌صورت وجوه اداره شده توسط این سازمان تامین خواهد شد و ۴۲۰ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد نیز توسط صندوق کارآفرینی امید متناسب با واریز مبالغی که بر عهده سازمان برنامه و بودجه است، بابت این امر پرداخت می‌شود.سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید مکلف شده‌اند برنامه‌ریزی اجرایی و مالی اجرای طرح را به گونه‌ای ارائه کنند که حداکثر تا امروز (۱۵ دی ماه) شروع پروژه کلید بخورد.