تعطیلی «تلگرام» آلودگی هوا

به گزارش «دنیای اقتصاد»، آخرین اطلاعات منتشر شده در کانال تلگرام متولی اعلام شاخص کیفیت هوای شهر تهران مربوط به ۱۴ آذرماه است و این کانال از آن پس دیگر به‌روز نشده است. این اختلال در به‌روز‌رسانی مستمر کانال اعلام شاخص کیفیت هوا در حالی رخ داده است که پیش‌تر هم سایر مسیرهای دسترسی به اطلاعات آلودگی که توسط تنها مجموعه متولی محاسبه و اعلام شاخص در زیرمجموعه شهرداری تهران اداره می‌شود، دچار اشکال شده بود. در یک مقطع زمانی همزمان با روزهای اوج آلودگی هوا در آذر و اوایل دی‌ماه، سایت اعلام شاخص کیفیت هوا به صورت مقطعی در برخی از ساعات از دسترس خارج می‌شد. همچنین نرم‌افزار ویژه تلفن همراه اعلام شاخص کیفیت هوا نیز درست در زمانی که بیشترین مراجعه برای کسب اطلاع از وضعیت هوا به آن صورت گرفته بود، با مشکل در به‌روز‌رسانی روبه‌رو بود و عملا کارآیی خود را نزد شهروندان از دست داده بود. به دنبال انتشار مطلبی با عنوان «دردسر اطلاع از آلودگی» در «دنیای اقتصاد» در ۲۵ آذرماه، اختلال در این دو شیوه دسترسی به شاخص کیفیت هوا برطرف شد و اکنون بدون مشکل می‌توان به سایت یا اپلیکیشن مربوطه مراجعه کرد و از آخرین وضعیت کیفیت هوا مطلع شد.

اما در عین حال یکی دیگر از مسیرهای دسترسی به اطلاعات شاخص کیفیت هوا که اتفاقا در دسترس‌ترین مسیر برای شهروندان به شمار می‌آید، عملا تعطیل است. کانال تلگرام اعلام شاخص کیفیت هوای تهران از نیمه آذر تا روز گذشته به‌روز‌رسانی نشده و این یعنی بیش از ۱۲ هزار کاربر عضو این کانال، یک ماه است که منتظر درج اطلاعات جدید در کانال هستند. به این ترتیب تمام نماگرهای «کیفیت هوای تهران» در حساس‌ترین روزها با بیشترین اختلال در فرآیند دسترسی عمومی همراه شده بودند و این اختلال در یک نماگر همچنان وجود دارد.این تعطیلی از این جهت که کانال تلگرام ساده‌تر از دو مسیر دیگر در دسترس شهروندان قرار دارد و ۱۲ هزار عضو مستقیم آن روزانه از طریق این کانال شاخص کیفیت هوا را برای اطلاع از وضعیت آلودگی بررسی می‌کنند، به نوعی حائز اهمیت ویژه نسبت به سایر مسیرهای دسترسی به اطلاعات شاخص است.

از سوی دیگر شاخص‌های اعلامی در این کانال با درج هر روزه اطلاعات هواشناسی ضروری از قبیل سرعت باد که به نوعی با میزان آلودگی هوا در ارتباط هستند، نوعی آرشیو تلگرامی از وضعیت آب و هوای تهران نیز در اختیار کاربران قرار می‌داد و به این شکل نیز مورد رجوع شهروندان بسیاری بود. اما اکنون با عدم دسترسی به این اطلاعات از طریق تلگرام، شهروندان ناگزیر هستند به سایت اینترنتی مربوطه رجوع کنند و این موضوع به ذائقه بسیاری از کاربران گوشی‌های تلفن همراه خوشایند

 نیست. متولی محاسبه و اعلام شاخص کیفیت هوای شهر تهران پیش‌تر در پاسخ به مطلب «دردسر اطلاع از آلودگی» اعلام کرده بود در پی افزایش آلودگی هوا در هفته‌های اخیر، بازدید از هر یک از سامانه‌های اطلاع‌رسان شاخص افزایش چشمگیری داشت و گاه معضل پهنای باند و افزایش چند ده برابری بازدیدکنندگان، موجب اختلال لحظه‌ای در جریان ارائه اطلاعات به شهروندان شد. با این حال یک ماهه شدن تعطیلی کانال پربازدید تلگرامی نشان می‌دهد، این اختلال دست‌کم در مورد این مسیر دسترسی به اطلاعات آلودگی، «لحظه‌ای» نبوده است.