به گزارش «دنیای اقتصاد»، زیرگذر کوی نصر یا همان گیشا پروژه عملیاتی‌اش از سال ۱۳۹۵ متوقف شده بود و تا خرداد سال ۱۳۹۸ حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. از آن پس انجام عملیات اجرایی این پروژه در دستور کار قرار گرفت و بر اساس برنامه‌ریزی‌های اولیه مقرر شد که در خرداد سال ۱۳۹۹ این زیرگذر افتتاح شود. با این حال به توصیه شهردار تهران اجرای این پروژه سرعت گرفت و مقرر شد در پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد. اما برای کاهش بار ترافیک ایام شب عید، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران تصمیم گرفت بهره‌برداری آزمایشی از این پروژه را از روز گذشته، هفتم اسفندماه آغاز کند و در عین حال وعده داد در روزهای باقی مانده از سال جاری خرده عملیات اجرایی تکمیلی را نیز به سرانجام برساند. البته این معاونت اطمینان داده جنبه ایمنی پروژه به‌طور کامل رعایت شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

با استقرار مدیریت شهری جدید تهران در دوره جدید، طراحی این پروژه به شکلی تغییر کرد که علاوه بر نفع خودروهای شخصی، برای پیاده‌ها نیز منفعتی به دنبال داشته باشد؛ به این ترتیب برای اولین بار پل فلزی قدیمی گیشا که زیرگذر به جای آن اجرا و برچیده شده است، با اختصاص به مسیرهای پیاده، دوچرخه و فضای سبز به تقاطع گیشا با بزرگراه شهید چمران بازگردد.

اما با وجود اینکه حدود دو سال از مطرح شدن این ایده می‌گذرد، صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران دیروز از اتمام طراحی این پروژه که نام «پل‌سبز زندگی» برای آن گزیده شده است، خبر و وعده داد که عملیات اجرایی آن از ابتدای هفته آینده آغاز شود.

این تغییر رویکرد مدیریت شهری، زمانی از سوی شهروندان قابل پذیرش‌تر بود که دست‌کم فاز اجرایی پروژه پل سبز زندگی نیز که با هدف افزایش عرصه عمومی شهر تعریف شده، قدری پیش‌تر آغاز شده بود. واقعیت این است که شهر و شهروندان دیگر از مدیریت شهری پروژه خودرویی نمی‌خواهند و از عرصه دادن به پیاده‌ها و ایجاد فضاهای تفرجی و گردهمایی‌های خرد اما عمومی استقبال می‌کنند. با این حال روز گذشته حتی کلنگ‌زنی این پروژه نیز رقم نخورد و شروع کار اجرایی به ابتدای سال آینده موکول شده است.

البته که صبوری وعده داده، این پروژه که مسیر دوچرخه، پیاده‌راه و توقفگاهی در تراز مثبت یک محدوده زیرگذر گیشاست تا پایان سال آتی به بهره‌برداری خواهد رسید. علاوه بر این یک دوربرگردان جنوب – جنوب روی بزرگراه شهید چمران نیز برای دسترسی به خیابان کوی نصر (گیشا) در سال آینده احداث خواهد شد. هر دوی این پروژه‌های به لحاظ ابعاد بودجه‌ای در زمره پروژه‌های محلی قابل اجرا با بودجه‌ای چند میلیارد تومانی هستند.