به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، بررسی آپارتمان‌های اجاری تا ۶۰ مترمربع فایل شده در مناطق مختلف تهران نشان می‌دهد ذیل قیمت‌های پیشنهادی موجر در اغلب فایل‌ها، عبارت «قابل تبدیل» قید شده است. هر چند در تعدادی از آگهی‌ها تاکید شده که رقم پیشنهادی صرفا قابل تبدیل به اجاره‌بهای بیشتر است، اما در عین حال برخی دیگر از فایل‌ها بدون محدودیت تا تبدیل به «رهن کامل» نیز قیمت‌گذاری شده‌اند.

رهن سالانه هر مترمربع از این آپارتمان‌ها براساس موقعیت منطقه و امکانات ساختمان اغلب بین یک تا ۲ میلیون تومان است که بخشی از این رقم با فرمول «یک‌میلیون تومان اجاره معادل ۳۰ هزار تومان ودیعه» به اجاره‌بهای ماهانه تبدیل می‌شود. به‌عنوان مثال بهای پیشنهادی اجاره یک واحد نوساز فول امکانات ۵۵ مترمربعی در سبلان شمالی، با مقدار ۵۰ میلیون تومان ودیعه و ۲ میلیون تومان اجاره اعلام شده است. با تبدیل مبلغ ودیعه به اجاره، مشخص می‌شود رهن سالانه این واحد ۱۰۷ میلیون تومان است که مالک تصمیم گرفته تقریبا نیمی از این مبلغ را به‌صورت اجاره ماهانه دریافت کند. با این حال ذیل همین فایل قید شده که مالک در صورت درخواست مستاجر، حاضر به تبدیل بخشی دیگر از اجاره به مبلغ رهن است.

البته این روال در مناطق مصرفی بیشتر رواج دارد و در فایل‌های کم‌تعداد نقلی در مناطق شمال شهر، معمولا اجاره‌بهای ماهانه مقطوع یا قابل تبدیل به اجاره بیشتر اعلام می‌شود. از این نمونه فایل‌ها می‌توان به یک واحد آپارتمان بدون امکانات ۱۵ ساله در چیذر واقع در منطقه یک اشاره کرد که با وجود نداشتن امکانات و صرفا برخورداری از انباری که در طبقه سوم یک آپارتمان چهارطبقه تک‌واحدی قرار دارد، به مبلغ ۶۵ میلیون تومان ودیعه و ۲ میلیون تومان اجاره‌بهای مقطوع در موتورهای جست‌وجو فایل شده است. به این ترتیب رهن کامل یک‌ساله این آپارتمان ۱۳۲ میلیون تومان محاسبه شده که موجر تقریبا نیمی از آن را به شکل قطعی به‌صورت اجاره ماهانه از مستاجر درخواست کرده است.

Untitled-1