به گزارش خبرگزاری مهر، فرزانه صادق مالواجرد مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری درخصوص تدوین دستورالعمل‌های منطبق‌سازی پروژه‌های عمرانی شهری و روستایی با شرایط معلولان را به دستگاه‌های ذی‌ربط شامل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، بنیاد مسکن، سازمان مجری ساختمان و تاسیسات عمومی و دولتی، سازمان بهزیستی و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ابلاغ کرد.

در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری آمده: رعایت این مصوبه برای کلیه مراجع تهیه، بررسی، تصویب، نظارت، صدور پروانه، اجرا در تمام طرح‌های توسعه و عمران شهری و روستایی الزامی است. براساس این مصوبه، در اجرای ماده ۴ قانون «تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری» و ماده ۴۲ آیین‌نامه «نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی»، اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان موظف به رعایت ضوابط پیوست در تمام زمینه‌های خدمات مهندسی از قبیل طراحی، نظارت، اجرا، بهره برداری و نگهداری هستند. مسوولیت نظارت بر اجرای ضوابط پیوست و حسن انجام این مصوبه بر عهده سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان است.  دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی موظف به رعایت ضوابط پیوست در تمام زمینه‌های خدمات مهندسی از قبیل طراحی، نظارت، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری هستند. مسوولیت نظارت بر اجرای ضوابط پیوست و حسن انجام این مصوبه بر عهده وزارت راه و شهرسازی است. مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مکلف است با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر دستگاه‌های مسوول در جهت ترویج ضوابط مجموعه پیوست، ارتقای دانش حرفه‌ای و کسب مهارت فنی نسبت به ایجاد زمینه لازم برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی حرفه‌ای برای جامعه مهندسی، دست‌اندرکاران موضوع، مهندسین مشاور، پیمانکاران و... و همچنین آموزش همگانی اقدام کند.

دبیرخانه شورای عالی با همکاری سازمان بهزیستی اقدامات لازم را به منظور فرهنگ‌سازی و آگاهی عمومی در زمینه مناسب‌سازی محیط برای افراد دارای معلولیت و برابری فرصت‌ها برای حضور آنان در جامعه از طریق برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، گنجاندن برنامه‌های درسی مرتبط توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و سایر سازمان‌ها و موسساتی که با امر آموزش نیروی انسانی در سطوح مختلف ارتباط دارند، انجام دهد.