به گزارش «دنیای اقتصاد»، فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه آمار مسافران مترو در روز شنبه، شانزدهم فروردین را بیش از ۲۸۸ هزار نفر عنوان کرد که نسبت به ایام تعطیلات نوروزی سه برابر شده است. هر چند این آمار سفر نسبت به اولین روز کاری پس از ایام نوروز در سال گذشته ۸۰ درصد کاهش دارد؛ اما در عین حال افزایش یکباره آن نسبت به هفته گذشته، نگران‌کننده است. مترو با وجود اینکه یکی از محدوده‌های پرخطر به لحاظ احتمال شیوع کرونا محسوب می‌شود، اما مادامی که قرنطینه یکپارچه در تهران اجرا نشود، امکان تعطیلی ندارد. کمااینکه پیش‌تر هم شهرداری تهران پیشنهاد تعطیلی مترو را مطرح کرد اما با موافقت ستاد مقابله با کرونا مواجه نشد.

متروی تهران اگرچه موظف بود با ۷۰ درصد ظرفیت در این روزها نسبت به جا به جایی مسافر اقدام کند، اما با هدف کمک به فاصله‌گذاری اجتماعی، ظرفیت خدمت رسانی خود را افزایش داد تا مسافران داخل واگن بتوانند با فاصله از یکدیگر زمان سفر خود را سپری کنند. با این حال نوبخت دیروز هشدار داد در صورتی که روند افزایش مسافر مترو در روزهای آینده ادامه داشته باشد، امکان اجرای طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» در مترو فراهم نیست.

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز درباره فعالیت ناوگان حمل و نقل در این روزها، به ناگزیری برخی از اقشار جامعه برای حضور در سر کار اشاره کرد و گفت: در این شرایط حمل و نقل عمومی باید به این گروه سرویس دهد. وی معتقد است شهرداری باید کاری کند که در ساعات اوج، در ایستگاه‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی ازدحام صورت نگیرد و حذف طرح ترافیک تا پایان هفته جاری را اقدامی از این جنس توصیف کرده که سبب می‌شود مردمی که ناگزیر به حضور در سر کار خود هستند، در صورت امکان از خودروی شخصی به جای مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده کنند. هر چند این نگرانی وجود دارد که حذف طرح ترافیک به‌عنوان مشوق سفرهای غیرضروری عمل کند؛ اما مادامی که ادارات دولتی و به تبع آن بخش خصوصی به‌صورت یکپارچه و موقتی تعطیل نشوند و کارمندان هرچند به شکل شیفت‌بندی، ناگزیر به حضور در محل کار خود باشند، می‌توان حذف طرح ترافیک را به‌عنوان اقدامی برای کمک به پیشگیری از شیوع کرونا به رسمیت شناخت.

در واقع به نظر می‌رسد شهرداری تهران تلاش می‌کند مسوولیت خود را در قبال حفظ جان شهروندان در برابر شیوع ویروس کرونا انجام دهد؛ اما این نهاد به تنهایی تصمیم گیرنده نیست و با توجه به مخالفت ستاد مقابله با کرونا با تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی، دست کم به لغو موقت طرح ترافیک با اختیارات خود روی آورده تا در این شرایط نقشی در ارتقای سلامت شهر ایفا کند. طبیعی است ستاد مقابله با کرونا نیز تا زمانی که قرنطینه یکپارچه و تعطیلی کامل مشاغل غیرضروری را در دستور کار قرار ندهد، نمی‌تواند دستور تعطیلی شبکه حمل و نقل عمومی را صادر کند؛ چراکه کارمندان بسیاری به دلیل نداشتن خودروی شخصی ناگزیر هستند با استفاده از این ناوگان در محل کار خود حاضر شوند. ادامه این وضعیت مدیران شهری را نسبت به افزایش شمار مسافران مترو نگران کرده و اگر با تعطیلی و قرنطینه خانگی، از این موضوع پیشگیری نشود، باید منتظر اوج‌گیری دوباره کرونا باشیم.