به گزارش «دنیای اقتصاد»، بررسی ذخیره فایل‌های اجاره موجود نزد بنگاه‌های ملکی نشان می‌دهد تعداد این آپارتمان‌ها که آماده انعقاد قرارداد هستند نسبت به بهار سال گذشته کاهش چشمگیری دارد که متاثر از همزمانی ماه رمضان با رکود ناشی از شیوع کروناست، هر چند هنوز تا فصل رونق بازار اجاره فاصله داریم و پایان سال تحصیلی که ارتباط تنگاتنگی با جابه‌جایی‌های ملکی دارد، فرا نرسیده است، اما انتظار واسطه‌ها این است که در همین مقطع از بهار نیز تعداد واحدهای اجاره‌ای عرضه شده در بازار بیشتر باشد. 

با این حال واقعیت این است که بی‌میلی موجران به پذیرش بازدید با توجه به اهمیت فاصله‌گذاری اجتماعی زمینه‌ساز کاهش فایل شده و جست‌و‌جوی مستاجران در بازار اجاره را دشوارتر از همیشه کرده است چراکه آنها دامنه انتخاب فوق‌العاده محدودی در محله و متراژ مورد نظر خود دارند و باید از یکی، دو فایل موجود به انتخاب نهایی برسند یا فعلا بازار را ترک کنند تا فصل تابستان فرا برسد تا شاید وضعیت عرضه بهبود یابد.

از سوی دیگر قیمت‌گذاری موجران حاضر در بازار هیچ تناسبی با استطاعت مستاجران ندارد. در شرایطی که دولت به دنبال اجبار موجران به تمدید شش ماهه قراردادهای اجاره برای کمک به مستاجران در وضعیت رکودی کسب و کارهاست، عده‌ای از موجران سودای افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی اجاره‌بها را دارند و در قیمت‌گذاری‌های پیشنهادی خود این رشد را اعمال کرده‌اند. با این حال اغلب واسطه‌های ملکی بر این باورند که با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، موجران احتمالا بتوانند املاک خود را با رشد ۱۰ تا حداکثر ۱۵ درصدی اجاره‌بها به مستاجران بسپارند؛ چراکه استطاعت مستاجران مشخص بوده و جایی برای قیمت‌گذاری‌های سوداگرانه در بازار اجاره امسال وجود ندارد.

Untitled-21 copy