طرح ترافیک با تخفیف 50 درصدی

به گزارش «دنیای اقتصاد»، اطلاع‌رسانی درباره زمان از سر‌گیری اجرای طرح ترافیک اگرچه از دست کم دو هفته قبل آغاز شده بود، اما از آنجا که درباره این زمان اختلاف نظر وجود داشت، اطلاع‌رسانی ضد و نقیض در روزهای گذشته مردم را درباره تصمیم نهایی در این رابطه سرگردان کرده بود. در حالی که انتظار می‌رفت روز گذشته اطلاع‌رسانی دقیق و گسترده درباره اینکه آیا طرح ترافیک سرانجام قرار است با اتمام تعطیلات عید فطر دوباره اجرا شود، صورت گیرد، اما تا نزدیک ساعت ۱۵ دیروز هیچ اخبار رسمی از سوی مدیران ترافیکی پایتخت در این رابطه منتشر نشد تا اینکه سرانجام خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با محمد تقی‌زاده، معاون عمرانی استاندار تهران را روی خروجی قرار داد که طی آن وی از اجرای طرح ترافیک از امروز، سه‌شنبه ششم خرداد با مختصات جدیدی که متناسب با شرایط شیوع کرونا تعریف و در شورای ترافیک تهران تصویب شده است، خبر داد. در عین حال پایگاه «تهران من» متعلق به شهرداری تهران نیز که ثبت و ضبط ترددهای شهروندان در محدوده طرح ترافیک را به آنها گزارش می‌کند، از روز جمعه سوم خرداد مشروح مصوبه شورای ترافیک تهران درباره از سر‌گیری اجرای طرح پس از اتمام تعطیلات عید فطر را روی خروجی خود قرار داده بود. با این حال از آنجا که استاندار تهران در پایان هفته گذشته از تصریح زمان اجرای طرح ترافیک کرونایی خودداری کرده و آن را موکول به نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا کرده بود، شهروندان همچنان در تردید درباره صحت و سقم عملیاتی شدن تصمیم شورای ترافیک به سر می‌بردند.

انتشار اخبار متناقض درباره زمان اجرای مجدد طرح ترافیک در تهران در حالی صورت گرفته که با توجه به اهمیت موضوع ترافیک و سر و کار آن با زندگی روزمره عموم شهروندان، موفق بودن تصمیمات ترافیکی منوط به اطلاع‌رسانی حداقل یک ماه پیش از اجرای طرح‌های جدید است تا شهروندان فرصت تنظیم سبک زندگی خود با شرایط ترافیکی جدید را پیدا کنند.

در نهایت با تصمیم شورای ترافیک تهران و جلب نظر نمایندگانی از ستاد مبارزه با کرونا و استانداری، از امروز پس از گذشت بیش از دو ماه از لغو طرح ترافیک، اجرای این طرح با مختصاتی که قدری نسبت به ایام پیش از شیوع کرونا متفاوت است، آغاز شده است.

بر اساس نسخه ویژه شیوع کرونا، زمان اجرای طرح ترافیک در حلقه اول و دوم که پیش از این ۶:۳۰ تا ۱۹ بود، به تا ۱۶ تغییر یافته است. بر این اساس طبعا تعاریفی که از ساعات اوج وجود داشت نیز متناسب با ساعات جدید اجرای طرح ترافیک تغییر کرده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد همچون گذشته اوج صبحگاهی از آغاز اجرای طرح تا ساعت ۱۰ تعریف شده باشد اما محدوده اوج عصرگاهی بر اساس زمان پایان کار ادارات به ساعت ۱۴ تا ۱۶ تغییر کرده و در نتیجه محدوده غیر اوج نیز بین ساعت ۱۰ تا ۱۴ منظور می‌شود. برای آن دسته از شهروندانی که قبل از ساعت ۸ صبح به‌صورت رایگان وارد محدوده طرح ترافیک یا زوج و فرد سابق (محدوده حلقه دوم طرح ترافیک) می‌شوند، امکان یک نوبت خروج رایگان بین ساعت ۱۴ تا ۱۶ وجود دارد. این در حالی است که سایر ورود و خروج‌ها در این بازه زمانی مشمول پرداخت عوارض خواهد شد. این تصمیم با توجه به لزوم پیشگیری از افزایش قابل توجه بار ناوگان حمل و نقل عمومی اتخاذ شده تا کارمندان بتوانند با استفاده از خودروی شخصی در محل کار خود حاضر شوند و این تردد مشمول عوارض نشود.

افزون بر این، ورود و خروج ساکنان هر دو محدوده حلقه اول و دوم طرح ترافیک نه‌تنها همچون گذشته مشمول تخفیف خواهد بود، بلکه این تخفیف از ۵۰ به ۷۰ درصد افزایش یافته است. به این ترتیب ساکنان محدوده‌های فوق می‌توانند تا قبل از ساعت ۹ به‌صورت رایگان از محدوده خارج شده و پس از ساعت ۱۶ برای بازگشت به خانه دوباره به محدوده ورود کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، با وجود اینکه نرخ عوارض طرح ترافیک سال ۹۹ با ۷/ ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال ۹۸ تصویب شد و مورد تایید فرمانداری تهران قرار گرفت، اما شیوع کرونا فرصت نداد نرخ‌های جدید طرح ترافیک عملیاتی شود. بر اساس تصمیمی که در این رابطه اتخاذ شده، حتی حالا که اجرای طرح ترافیک با مختصات مذکور از سر گرفته می‌شود نیز قرار نیست نرخ عوارض مصوب سال ۹۹ عملیاتی شود. مدیران ارشد تصمیم‌گیر در این رابطه با توجه به ناگزیری شهروندان برای خودروسواری در ایام شیوع کرونا، نرخ دیگری معادل ۵۰ درصد عوارض مصوب سال ۹۹ را برای تردد در محدوده‌های مرکزی شهر درنظر گرفته‌اند. به‌عنوان مثال در حالی که تردد دو سر پیک در محدوده طرح ترافیک با معاینه فنی عادی بر اساس نرخ عوارض سال ۹۹ معادل ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان است، این رقم برای ترددهای طرح ترافیک کرونایی ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان منظور شده است که از امروز اعمال می‌شود. این نرخ‌گذاری حمایتی البته موقتی است و همان طور که فعلا مشخص نیست طرح ترافیک کرونایی قرار است تا چه زمانی به همین صورت اجرا شود، طبعا باقی ماندن نرخ‌های کاهش یافته فعلی نیز بستگی به وضعیت ادامه شیوع کرونا دارد و نامشخص است.

سامانه «تهران من» این امکان را در اختیار شهروندان قرار داده که میزان عوارض پرداختی روزانه خود را محاسبه کنند و در جریان هزینه‌های روتین خود بر اساس نرخ‌های ویژه این ایام قرار بگیرند. عوارض تردد در محدوده‌های ترافیکی برای خودروها با توجه به نوع معاینه فنی اعم از عادی، برتر، هیبریدی یا برقی، محدوده سکونت، محدوده تردد و ساعات تردد، پس از دریافت تصاویر پلاک خودروها پردازش و محاسبه می‌شود.

افزایش ترافیک معابر اصلی در محدوده‌های مرکزی شهر، تردد سنگین وسایل نقلیه و افزایش تاخیر در ترددها به ویژه تردد ناوگان اتوبوسرانی و بروز ترافیک‌های شدید و قفل، اشباع فضاهای پارک حاشیه‌ای و رواج بیش از ظرفیت توقف‌های دوبله و به دنبال آن کاهش ظرفیت معابر، از جمله دلایلی است که مدیران ترافیکی شهر درباره علت بازگشت طرح ترافیک به تهران پیش از پایان اپیدمی کرونا مطرح کرده‌اند.

در عین حال به نظر می‌رسد بازگشت طرح ترافیک به معابر تهران اگرچه می‌تواند قفل ترافیک مرکز شهر در ساعات پیک را باز و جریان تردد را روان‌تر کند، اما احتمال افزایش بار تردد با حمل و نقل عمومی وجود دارد. برآورد اعضای شورای ترافیک تهران این است که قیمت‌گذاری تردد در محدوده مرکزی شهر حداکثر ۵ تا ۱۰ درصد بر تعداد مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده می‌شود. اما اگر نتیجه‌ای غیر از این حاصل شود، در این تصمیم تجدیدنظر خواهد شد. نمایندگان وزارت بهداشت مکلف هستند ظرف دو هفته پس از اجرای طرح ترافیک، نتایج این تصمیم را در آمار مبتلایان رهگیری کنند و نمایندگان مدیریت شهری نیز باید افزایش بار سفر با مترو و اتوبوسرانی را در پایان هفته اول از سر‌گیری این طرح رصد کنند تا اگر نیازی به تجدید نظر در این تصمیم باشد، اعمال شود.

Untitled-2