به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، شهرداری تهران از هفته‌های نخستین شیوع ویروس کرونا، با همکاری مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، به صورت دوره‌ای (هرماه دو بار) از پایتخت‌نشینان دیدگاه شهروندان در خصوص نگرانی، پیامدها و میزان رضایت آنها از اقدامات شهرداری و دولت در این حوزه را جویا شده‌اند.

اولین موضوع مورد بررسی در این نظرسنجی، به میزان نگرانی پایتخت‌نشینان از ابتلا به کرونا بازمی‌گردد. مطابق با نظرات اعلام شده از سوی شهروندان، 46 درصد از شهروندان نگرانی خود از ابتلای خود و خانواده‌شان به کرونا را «زیاد» و 30 درصد «کم» اعلام کرده‌اند. مقایسه نتایج این نظرسنجی که اواخر اردیبهشت ماه انجام شده، حاکی از آن است که میزان نگرانی شهروندان از ابتلا به کرونا در جامعه روبه کاهش است. به طوری که در نظرسنجی انجام شده در ابتدای سال جاری، 51 درصد از شرکت‌کنندگان نگرانی زیادی از ابتلا به این ویروس داشتند. البته در نظرسنجی اخیر انجام شده همچون دوره‌های گذشته، سطح نگرانی زنان بیش از مردان بوده است.

محور مهم دیگر مورد سوال در این نظرسنجی در خصوص «میزان موافقت با تصمیم دولت برای شروع فعالیت کسب‌و‌کارها» بوده است.

در این نظرسنجی همچون دوره‌های گذشته از شهروندان تهرانی سوال شده است که تا چه میزان با تصمیم دولت برای بازگشایی کسب‌و‌کارها موافق هستند. نتایج به دست آمده از این نظرسنجی نشان می‌دهد: 41 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با تصمیم دولت برای بازگشایی و آغاز فعالیت کسب‌و‌کارها موافق هستند. این در حالی است که اوایل سال جاری، حدود 25 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی شهرداری معتقد بودند که فعالیت‌ها و کسب‌و‌کارها همچنان باید تعطیل بمانند.

نکته جالب توجه دیگر در این نظرسنجی، بررسی اثرات اقتصادی آن بر معیشت خانوارهای تهرانی است. طبق اعلان نظر شرکت‌کنندگان، 35 درصد از خانوارهای شرکت‌کننده عنوان کرده‌اند که در خانواده‌شان فردی هست که به دلیل شیوع کرونا شغلش را از دست داده و بیکار شده است. همچنین هزینه خانوار در 43 درصد از پاسخگویان به واسطه کرونا افزایش یافته و برای بقیه شرکت‌کنندگان کاهش داشته یا تغییری نکرده است.

در آخرین نظرسنجی انجام شده، شهرداری نظرات شهروندان در خصوص لغو طرح ترافیک را نیز جویا شده است. مطابق نتایج منتشر شده نیمی از شهروندان موافق تصمیم ستاد کرونا برای اجرا نشدن طرح ترافیک و کمتر از یک سوم مخالف آن هستند. 37 درصد از پاسخگویان عنوان کرده‌اند در سال جدید حداقل یک‌بار در ساعت اداری به محدوده طرح ترافیک رفته‌اند. در بین کسانی که تجربه رفتن به محدوده داشته‌اند، میزان موافقت با اجرا نشدن طرح ترافیک 64 درصد است در حالی که برای کسانی که به این محدوده نرفته‌اند میزان موافقت درباره لغو طرح ترافیک، معادل 44 درصد است. همچنین در یک سوال دیگر از شهروندان پرسیده شده که آیا موافق هستند طرح ترافیک به‌طور کلی برداشته شود که در پاسخ به آن، 44 درصد مخالف و 30 درصد موافق هستند.