اجرای طرح ترافیک باز هم به تعویق افتاد

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، روز دوشنبه در حالی که اخبار رسمی و غیررسمی حکایت از مواضع ضد و نقیض مسوولان دولتی و مدیران شهری درباره اجرای طرح ترافیک داشت، سرانجام حوالی ساعت ۱۵ معاون استاندار تهران به صراحت از اجرای طرح ترافیک از روز سه‌شنبه خبر داد. روز دوشنبه همچنین سامانه «تهران من»  که رزرو مجوزهای طرح ترافیک را ثبت و ضبط می‌کند، با انتشار اطلاعیه‌ای از آغاز اجرای طرح ترافیک کرونایی از سه‌شنبه ششم خرداد خبر داده و حتی«عوارض ‌شمار طرح ترافیک کرونایی» را نیز در اختیار مراجعان قرار داده بود.

 با اینکه بعید به نظر می‌رسید تغییر دوباره‌ای در این تصمیم صورت گیرد، اما دوشنبه شب، غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در یک توییت اعلام کرد: «بنا به نظر غیررسمی وزیر بهداشت و برای رفع نگرانی درباره افزایش شیوع ویروس کرونا و حفاظت از سلامت شهروندان، با وجود مصوبات مشترک شورای ترافیک و مسوولان سلامت شهر تهران، طرح‌های ترافیکی که قرار بود از ٦ خرداد مجددا اجرا شود، تا بررسی در اولین جلسه ستاد ملی کرونا اجرا نخواهد شد.» اما با وجود این توییت تا نیمه شب گذشته اطلاعیه اجرای طرح ترافیک در سامانه تهران من تغییر نکرد و در ساعات بامداد سرانجام آن اطلاعیه نیز حذف و با متن دیگری جایگزین شد؛ متنی که خبر از تماس تلفنی وزیر بهداشت با شهردار تهران و موافقت با درخواست ادامه لغو طرح ترافیک می‌داد. بر اساس این خبر، مقرر شده اجرای مجدد طرح‌های ترافیکی، شنبه (١٠ خرداد ماه) در ستاد ملی کرونا مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود. 

لغو ناگهانی مصوبه شورای ترافیک تهران در حالی صورت گرفت که نه تنها اعضای این شورا، بلکه نمایندگان استانداری و ستاد مبارزه با کرونای استان تهران نیز در جلسات مربوط به این مصوبه حضور داشته و به اتفاق درباره بازگشت طرح ترافیک اجماع کرده بودند. از سوی دیگر در هفته‌های گذشته این خبر اعلام شده بود که ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم‌گیری درباره طرح‌های ترافیکی را به ستادهای استانی و شورای ترافیک واگذار کرده و در نهایت مقرر شده تصمیمات در این خصوص با جلب نظر و هماهنگی استانداری اجرا شود. به این ترتیب تصمیم ترافیکی اتخاذ شده که این مراحل را پشت سر گذاشته بود، در حکم تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا تلقی می‌شد و به منزله تایید عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در مقام ریاست ستاد ملی بوده است.

 در این شرایط تعجب‌برانگیز است که شهردار تهران اجرای مصوبه شهری را با یک تلفن به تعلیق درآورده است. تصمیمی که برای بازگشت طرح ترافیک اتخاذ شد نتیجه ساعت‌ها جلسه مدیران ترافیکی و شهری بود و طبعا این مدیران وقتی که می‌شد صرف پرداختن به امور دیگر شهری شود را مصروف این موضوع کرده بودند. به هر ترتیب، لغو ناگهانی اجرای این مصوبه بار دیگر شهروندان را مبهوت تصمیمات آنی ترافیکی کرد. روز گذشته بسیاری از شهروندان با تصور اجرای طرح ترافیک برنامه ترددهای روزانه خود را تنظیم کرده‌ بودند.