به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، بعدازظهر دیروز در ساعت ۱۳:۴۱ دقیقه در حالی زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴ ریشتر نواحی مختلف شمال شرق استان تهران را به لرزه درآورد که ۱۹ روز قبل یعنی در ساعت ۰۰:۴۸ دقیقه بامداد روز ۱۹ اردیبهشت ماه،زمین‌لرزه ۱/ ۵ ریشتری با منشا گسل مشاء در شمال شرق تهران (دماوند)، نواحی مختلف شهر تهران را به لرزه درآورد. هم زلزله ۱/ ۵ ریشتری ۱۹ اردیبهشت و هم زمین‌لرزه ۴ ریشتری بعد از ظهر دیروز در مناطق وسیعی از شمال،شرق وشمال شرق شهر تهران و حتی مناطق غربی پایتخت از سوی شهروندان احساس شد.

براساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران محل وقوع زمین‌لرزه ۴ ریشتری بعدازظهر دیروز مرز استان‌های تهران و مازندران (حوالی دماوند) بوده است و عمق این زمین‌لرزه ۱۲ کیلومتر برآورد شده است. کانون وقوع این زمین‌لرزه در ۷ کیلومتری دماوند، ۱۲ کیلومتری رودهن و ۱۵ کیلومتری بومهن در شمال شرق تهران قرار دارد.با این حال این زمین‌لرزه حتی در مناطق غربی تهران نیز احساس شد.بنا بر اطلاعات ثبت شده در سایت مرکز لرزه‌نگاری کشوری،تا قبل از وقوع زمین‌لرزه ۴ ریشتری ۱۳:۴۱ دیروز، در ۱۹ روز اخیر ۳۰ زمین‌لرزه با بزرگای بیش از ۲ ریشتر در محدوده دماوند به وقوع پیوسته است که زمین‌لرزه ۱/ ۵ ریشتری روز نوزدهم اردیبهشت ماه نیز یکی از این زمین‌لرزه‌ها بوده است. دو روز قبل از وقوع زمین‌لرزه ۴ ریشتری بعد از ظهر دیروز (دوشنبه شب)، یک زمین‌لرزه ۷/ ۳ ریشتری در محدوده زمین‌لرزه روز گذشته به وقوع پیوست. کانون زمین‌لرزه روز گذشته دماوند ۹۰۷ متری زلزله ۱/ ۵ ریشتری ۱۹ اردیبهشت‌ماه بوده است، بنابراین به احتمال قریب به یقین گسل منشأ وقوع این زمین‌لرزه همان گسل منشأ وقوع زمین‌لرزه ۱/ ۵ ریشتری یعنی گسل مشاء بوده است. زلزله‌شناسان دو برداشت از زلزله روز گذشته مطرح می‌کنند.برداشت اول آن است که احتمالا زمین‌لرزه ۴ ریشتری بعد از ظهر دیروز پس لرزه وادامه زمین‌لرزه ۱/ ۵ ریشتری ۱۹ اردیبهشت ماه دماوند بوده است و زلزله اصلی محسوب نمی‌شود؛ چراکه یافته‌های زلزله‌شناسان نشان می‌دهد تا دو ماه پس از وقوع زمین‌لرزه احتمال وقوع پس‌لرزه در محلی که زمین‌لرزه اصلی به وقوع پیوسته است وجود دارد.

برداشت دوم آن است که زمین‌لرزه ۴ ریشتری بعدازظهر دیروز می‌تواند یک زلزله‌اصلی مشابه زمین‌لرزه ۱/ ۵ ریشتری ۱۹ روز قبل باشد و در چنین شرایطی وقوع دو زلزله اصلی در این فاصله زمانی می‌تواند احتمالا منجر به وقوع زلزله دیگری حتی با بزرگای بیشتر در روزهای آینده شود. بنابراین در این برداشت احتمال اینکه زمین‌لرزه ۴ ریشتری پس‌لرزه زمین‌لرزه ۱/ ۵ ریشتری ۱۹ اردیبهشت باشد ضعیف برآورد می‌شود.