به گزارش خبرگزاری «ایسنا» علی امام اظهار کرد: از یک سال قبل که نسخه جدید طرح جامع حمل و نقل ریلی ارائه شد و این طرح هنوز مراحل تصویب خود را طی نکرده و در مرحله فرآیند نهایی‌سازی و اخذ مصوبات شورای ترافیک استان تهران و شورای عالی ترافیک کشور بود، شهردار منطقه ۲۲ پیشقدم شد تا سرمایه‌گذاران فعال در منطقه را گرد هم جمع کند و با آنها مذاکره داشته باشد. وی با بیان اینکه منطقه ۲۲ به عنوان جدیدترین منطقه شهر تهران شناخته می‌شود و هنوز سرانه‌های خدماتی و ترافیکی به حد کفایت ندارد، افزود: سال‌های گذشته اقدامات بسیاری برای ارائه خدمات به ساکنان منطقه انجام شده، اما همچنان جا دارد که فعالیت‌های بیشتری به خصوص در بخش حمل و نقل عمومی صورت گیرد.

امام در ادامه به کوشش شهردار منطقه ۲۲ برای پیگیری موضوع ساخت خط ۱۰ مترو تهران اشاره کرد و افزود: با همت شهردار این منطقه و پیگیری مجدانه عوامل شهرداری منطقه، شرکت مترو تهران امیدوار شد تا اجرای یکی از خطوط چهارگانه جدید یعنی خط ۱۰ مترو را هرچه سریع‌تر آغاز کند. امید است که با توجه به محدودیت‌های منابع مالی برای ساخت خطوط جدید مترو، با مساعدت و پتانسیل‌های منطقه ۲۲ ساخت خط جدید مترو در اولویت قرار گیرد. مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه خاطرنشان کرد: خط جدیدی که قرار است آغاز شود باید در یک نقطه به خطوط در حال بهره‌برداری اتصال داشته باشد تا سرویس‌دهی جابه‌جایی در خطوط وجود داشته باشد؛ برای این اتصال چهار گزینه پیش رو وجود داشت. در نهایت خط ۷ مترو تهران در نقطه میدان کتاب انتخاب شده و قرار است حفاری تونل خط ۱۰ نیز از همین نقطه آغاز شود.

علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ نیز در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین منابع مالی برای احداث خط ۱۰ مترو گفت: از برنامه پنج ساله اول کشور موضوع حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار داشته و قید شده بود که سهم حمل و نقل عمومی ۷۵ درصد باشد، ولی در حال حاضر این سهم حداکثر ۴۹ درصد است. این در حالی است که سهم سیستم حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ از این رقم نیز پایین‌تر است.

وی افزود: در این سال‌ها قوانین متعددی برای حوزه حمل و نقل نوشته شده است و در برخی از دولت‌ها توجه بیشتری برای حمل و نقل عمومی وجود داشته و در برخی اجرای توسعه کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است.  وی خاطرنشان کرد: دولت مکلف شده که تا ۵۰ درصد از هزینه‌های ساخت مترو را بپردازد، اما این موضوع حداقل در تهران محقق نشده است و دولت در پایتخت کمتر از ۳۰ درصد از کمکی که می‌توانست انجام دهد را انجام داده است.

نوذرپور در بخش دیگری از سخنانش به موضوع طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ نیز اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مساله در منطقه ۲۲ تعیین تکلیف حوزه شهرسازی بود که در تصویب طرح تفصیلی در شورای شهرسازی و معماری و شورای شهر، سیستم حمل و نقل عمومی محور توسعه شهری قرار گرفته و طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ مبتنی بر ساختار حمل و نقل عمومی طراحی و تصویب شده است.

وی درباره تامین منابع مالی اجرای طرح خط ۱۰ مترو گفت: برای اجرای این طرح علاوه بر مطالعه و کارهای مهندسی و همکاری دوستان که در شرکت مترو خواهیم داشت، بحث تامین مالی از اهمیت زیادی برخوردار است. از آنجا که دولت سهم کمتری در ایجاد و توسعه حمل و نقل ریلی داشته و دارد، باید از منابع در اختیار شهرداری و از مشارکت بخش‌خصوصی استفاده کنیم.

نوذرپور ادامه داد: سال گذشته با حضور معاون وقت حمل و نقل بحث ساخت مترو در منطقه ۲۲ آغاز و جلساتی با ذی‌نفعان برگزار شد. در صورتی که الگوی مالی مورد نظر شرکت مترو سریع‌تر تهیه، تصویب و به منطقه ابلاغ شود ذی‌نفعان مهم منطقه که از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این منطقه هستند،‌ اعلام آمادگی کرده‌اند که بخشی از هزینه‌های احداث یا ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی را بر عهده بگیرند.

شهردار منطقه ۲۲ تصریح کرد: استفاده از اوراق مشارکت برای خطوط دیگری تصویب شده است که امیدواریم برای اجرای این طرح در نوبت دوم این اوراق برای مترو منطقه ۲۲ لحاظ شود. اولویت اجرای خط ۱۰ در منطقه ۲۲، ایستگاه  کوهسار تا دریاچه است؛ با توجه به مطالعات طرح تفصیلی که نشان می دهد اگر در افق طرح جامع تهران در حوزه حمل و نقل ریلی منطقه ۲۲ اجرا نشود، متوسط سرعت خودروها کمتر از حوزه مرکزی شهر تهران خواهد شد و ما شاهد ترافیک سنگین در این منطقه خواهیم بود.