به گزارش «ایسنا» سیدمناف‌هاشمی در حاشیه بیست و نهمین جلسه کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت ملی بیماری کرونا درخصوص طرح ترافیک شهر تهران گفت: متناسب با تصمیم هفته گذشته که مقرر شد یک هفته طرح ترافیک تهران تعلیق شود و بررسی‌های لازم درخصوص آسیب‌‌ها انجام شود، ظرف چهار روز گذشته با تعامل و همکاری وزارت بهداشت، فرماندهی ستاد مقابله با کرونای تهران و استانداری تهران گزارشی را در این جلسه ارائه دادیم. وی افزود: براساس این گزارش لغو طرح ترافیک تاثیر چندانی درکاهش مسافران مترو و اتوبوس نداشته و این کاهش در حد ۳ یا ۴ درصد بوده است.

معاون شهردار تهران ادامه داد: استفاده شهروندان از ماسک در مترو و اتوبوس‌های بی آر تی حدود ۹۸ درصد است و در سایر اتوبوس‌ها این آمار کمتر است که در تلاش هستیم افزایش استفاده از ماسک در اتوبوس‌های عادی را نیز در میان شهروندان دنبال کنیم.

وی تاکید کرد: به‌دلیل قرمز بودن وضعیت تهران و اثرگذاری روانی موضوع لغو طرح ترافیک شهرداری تهران با تصمیم جلسه کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا یک هفته دیگر نیز طرح ترافیک لغو می‌شود. امیدواریم با بررسی‌های دوباره و حاصل شدن این نتیجه که لغو طرح ترافیک در کاهش مسافران اثر چندانی نداشته، همراهی لازم را برای اجرای طرح داشته باشیم. در حقیقت اگر تراکم حجم خودروها و سفرهای غیرضروری کاهش پیدا نکند، انضباط شهری به هم می‌ریزد و امیدواریم بتوانیم بعد از این یک هفته طرح ترافیک را اجرایی کنیم؛ البته هیچ چیز مهم‌تر از سلامتی شهروندان نیست. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، هرچند وعده اجرای احتمالی طرح ترافیک پس از هفته آتی که این طرح همچنان در حالت تعلیق باقی خواهد ماند، از سوی معاون شهردار تهران مطرح شده است، اما در عین حال تجربه قبلی لغو طرح ترافیک نشان داد پس از این تصمیم، دولتمردان بارها و بارها با اجرای دوباره این طرح حتی با مختصات کرونایی مخالفت کردند و پس از کش‌وقوس‌های یک ماهه سرانجام شهرداری تهران توانست برای مدت کمتر از دو ماه، اجرای این طرح را از ۱۷ خرداد تا پایان هفته گذشته از سر بگیرد. باید دید آیا این نوبت که طرح ترافیک لغو می‌شود، قانع کردن مسوولان دولتی برای بازگشت آن در کوتاه‌مدت میسر خواهد بود یا تجربه اردیبهشت و خرداد امسال تکرار می‌شود و باز هم دولت به جای شهرداری برای نبض ترافیک شهر تصمیم‌گیری می‌کند.

کارشناسان ترافیکی معتقدند نسخه بهینه در شرایط فعلی نه لغو کامل طرح ترافیک و نه بازگشت آن به شکل نسخه کرونایی قبلی است؛ بلکه باید در نسخه متفاوتی در کنار امتیازهایی که برای تردد شاغلان در صبح و بعدازظهر در نظر گرفته شده و تردد برای آنها رایگان منظور می‌شود، بیشترین عوارض از سایر رانندگان حتی اگر در ساعات غیرپیک سفر می‌کنند، اخذ شود تا بازدارندگی از سفرهای زائد به شکلی که باید رخ دهد.