به گزارش خبرگزاری مهر، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران درباره کلنگ‌زنی خط ۱۰ مترو و اینکه یکی از اعضای هیات دولت قرار است کلنگ‌زنی کند، گفت: دولت براساس قانون ۵۰ درصد از هزینه‌ها را می‌پردازد و این کلنگ‌زنی می‌تواند به تسهیل آن کمک کند. هاشمی با اشاره به اینکه کلنگ مترو سال ۵۶ بر زمین خورد و هر دولتی هم بعد از انقلاب به توسعه مترو کمک کرده است، گفت: احداث مترو از سال ۶۵ و در دولت آیت‌الله رفسنجانی شروع شد که در دولت خاتمی هم برای توسعه مترو ارز داده شد و هم هزینه‌های توسعه مترو وارد بودجه کشوری شد، در دولت روحانی هم بودجه و اوراق مشارکت‌هایی تصویب کردند که بخشی از آنها بازپرداختش بر عهده دولت است و برای نمونه نیمی از مبلغ این اوراق مشارکت را که می‌شود هزار و ۲۵۰ میلیارد دولت بازپرداخت می‌کند.

رئیس شورای شهر با اشاره به مصوبه ۲ میلیارد یورویی دولت برای خرید قطارهای درون‌شهری و اتوبوس گفت: ما باید مصوبات مثبت دولت را تبدیل به نقد کنیم.

وی افزود: در بودجه از محل صرفه‌جویی در سوخت ۱۶۰ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت کرده است، درواقع دولت کمک می‌کند اما کمکش کم است و باید همان‌طور که سد و نیروگاه می‌سازد به پروژه‌های مترو هم نگاه کند. چون توسعه مترو باعث می‌شود مصرف سوخت پایین بیاید و این وسیله حمل و نقلی عدالت‌محور است و رضایت‌مندی در شهروندان ایجاد می‌کند و باید در کلان‌شهرها از آن حمایت شود.

هاشمی با بیان اینکه درک نمی‌کنم دولت‌ها چرا این را درک نمی‌کنند با خنده گفت: البته حتی برخی شهرداران مناطق و شهردار تهران هم اهمیت این موضوع را درک نمی‌کند.

وی با بیان اینکه دولت‌ها معمولا در سال‌های آخر دچار بحران نقدینگی شده و فعالیتشان کند می‌شود و کندکاری بوروکراتیک در سیستم‌ها ایجاد می‌شود، تذکر رهبری را هم برای جلوگیری از این مساله برشمرد و گفت: ما باید تا روز آخری که نشستیم فرض کنیم روز اول است و تمام وقتمان را بگذاریم و کارهایی را که شروع کردیم به نتیجه برسانیم.

وی عمده‌ترین محل برای تامین اتوبوس تهران را مربوط به بودجه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت دانست و گفت: شهرداری برای نقد کردن این پول باید اقدام کند. باید فکر و ذکر معاونان شهرداری همین باشد، این مساله همیشه بوده است و ما هم خیلی پیگیری می‌کردیم تا به نتیجه برسیم.

هاشمی با اشاره به تصویب مصوبه ۶۳۰ واگن قراردادی بین سازمان شهرداری‌ها، چینی‌ها و دولت گفت: این مصوبه تامین اعتبار و فاینانس شده و به چین اعلام شده و هیاتی باید به چین برود و این را موثر کند، قطار ملی هم قرار شد تا پایان سال تکمیل شود اگر مدیران شهرداری پیگیری کنند و بودجه‌ای بیاید.