به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی طی هفته‌های گذشته با قید فوریت در مجلس شورای‌اسلامی بررسی و تصویب شد که طی آن مجلس در‌صدد است مالیاتی تقریبا معادل ۵ درصد ارزش روز ملک را از خانه‌هایی که دست‌کم شش ماه از سال خالی از سکنه باشند و اقامتگاه دوم فرد در شهر دیگری به جز شهر اصلی محل سکونت محسوب نشوند، دریافت کند.

 با این حال مصوبه مذکور به دلیل برخی ابهامات مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت و برای رفع ابهام به کمیسیون‌های تخصصی بازگشت تا بار دیگر موضوع در صحن مطرح و اصلاح شود و برای تایید نهایی به شورای نگهبان برود.

در این میان محمود محمودزاده، معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با «ایلنا» با اعلام ارسال ۵/ ۱ میلیون پیامک برای مالکان خانه‌های خالی که تاکنون شناسایی شده‌اند، گفته است: هر زمانی که ضرایب مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس تصویب شود، تاریخ اجرای قانون جدید از آن زمان ملاک عمل است و عطف بماسبق نمی‌شود. وی افزود: اقدامات صورت گرفته برای شناسایی واحدهای مسکونی خالی که طی روزهای اخیر انجام شده، براساس قانون مصوب سال ۹۴ بوده و تا زمانی که مصوبه جدید از مجلس خارج نشود، همه ضرایب براساس قانون قبل خواهد بود.

از اظهارات محمودزاده این طور استنباط می‌شود که فعلا هر فردی که به‌عنوان مالک خانه خالی پیامکی از سوی دولت دریافت کرده، مشمول پرداخت مالیات قدیمی که رقم آن به ازای هر سال، تقریبا معادل یک ماه اجاره‌بهای واحد مسکونی خالی مانده بوده و البته رقم ناچیز و غیربازدارنده‌ای است، خواهد شد.

در عین حال هر زمان قانون جدید جایگزین قانون مصوب سال ۹۴ در موضوع مالیات بر خانه‌های خالی شود، املاکی که با قانون قدیمی به‌عنوان خانه خالی شناسایی شده‌اند، از آن زمان به بعد مشمول دریافت نرخ مالیاتی جدید که چند برابر نرخ مقررات فعلی است، خواهند شد. در واقع مرز اعمال دو نسخه مالیاتی مذکور، زمانی است که قانون جدید به تایید شورای نگهبان برسد.

   ابهام در صحت سنجی ادعای مالکان

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرده که مالکانی که از سوی دولت پیامک دریافت می‌کنند، باید با ارسال پاسخ پیامکی اطلاعات مربوط به خانه خالی شناسایی شده را تایید یا رد کنند و پس از برگشت این خوداظهاری‌ها، اطلاعات دوباره پردازش و صحت‌سنجی خواهد شد. با این وجود وی توضیح نداده که اگر کسی خالی بودن یک خانه را رد کند، چطور قرار است این ادعا صحت‌سنجی شود؛ کما‌اینکه اگر داده‌های بانک اطلاعاتی املاک که دولت در اختیار دارد، قابل اتکا نباشد، عملا داده و اطلاعات دیگری وجود ندارد که بتوان صحت و سقم ادعای مالکان را ارزیابی کرد.

   مذاکره برای اتصال دستگاه‌ها

وی درباره عدم اتصال وزارتخانه‌های نفت و نیرو که اطلاعات انشعابات واحدهای مسکونی را در اختیار دارند و می‌توانند ملاک عمل شناسایی خانه‌های خالی باشند، گفته است: هر کدام از دستگاه‌ها استانداردهایی در سامانه‌های خود دارند که اتصال این سامانه‌ها به یکدیگر پروسه فنی زمان‌بری دارد. درحال‌حاضر درحال مذاکره هستیم که این ارتباط بین دستگاه‌های مختلف به‌صورت آنلاین برقرار شود و سامانه‌ها به یک استاندارد مشترک برسند تا روزانه این اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف مبادله شود.

   ارسال روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار پیامک

براساس اعلام وزارت راه‌وشهرسازی، با آغاز به‌کار سامانه املاک و اسکان و شروع شناسایی خانه‌های خالی، روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار پیامک به شماره تلفن همراه مالکان واحدهای مسکونی خالی ارسال شده و تاکنون حدود یک‌ونیم میلیون پیامک به این گروه ارسال شده است. این روند تا زمانی که به همه این گروه از مالکان پیامک ارسال شود، ادامه خواهد داشت.

فرآیند اخذ مالیات مذکور به این ترتیب است که در مرحله اول اطلاعات واحد مسکونی خالی از سکنه به مالک پیامک می‌شود و این مهلت به مالک داده می‌شود که نسبت به این اطلاعات در صورت نادرست بودن، در قالب پیامک برگشت اعتراض خود را ارسال کند.

مالکان گروه به گروه پیامک برگشت تایید اطلاعات یا عدم تایید آن را ارسال می‌کنند و پس از انجام این عملیات، اطلاعات پردازش و صحت‌سنجی خواهند شد. به مالکان حقوقی نیز روی شماره‌های ثبتی که احتمالا از اعضای هیات‌مدیره هستند، پیامک ارسال شده است.

   تعیین تکلیف مالکان زیر ۱۸ سال

معاون وزیر راه‌وشهرسازی درباره مالیات‌ستانی از واحدهای خالی از سکنه که مالک آنها زیر ۱۸ سال دارند نیز یادآوری کردند که قیم قانونی آنها موظف به پرداخت مالیات مذکور خواهد بود.

مشخص نیست فرآیند شناسایی و تایید واحدهای خالی تا چه زمانی ادامه دارد اما سازمان امور مالیاتی پیش‌تر اعلام کرده بود به محض اینکه اطلاعات سامانه املاک و اسکان تکمیل شود و محتوای آن آمادگی لازم را داشته باشد و بتواند واحدهای خالی را تشخیص دهد، مالیات‌ستانی از واحدهای خالی از سکنه آغاز می‌شود؛ به نحوی که سازمان امور مالیاتی در کمتر از یک هفته اعلان نرخ مالیات به مالک و مطالبه مالیات را انجام می‌دهد. اطلاعاتی درباره آب، برق، گاز و مخابرات برای هر واحد باید به سامانه ملی املاک و اسکان منتقل شود که هنوز کامل نیست و شهرداری‌ها باید اطلاعات کامل را به این سامانه منتقل کنند. با این حال با اطلاعاتی که تاکنون در سامانه تجمیع شده فرآیند ارسال پیامک به مالکان واحدهای خالی از سکنه آغاز شده است. به نظر می‌رسد با توجه به زمانبر بودن فرآیند اصلاح مصوبه مجلس و ارسال مجدد آن به شورای نگهبان برای تایید نهایی، کسانی که فعلا پیامک دریافت می‌کنند عمدتا مشمول ضرایب قانون فعلی مالیات بر خانه‌های خالی خواهند شد و تا چند ماه آینده، مقررات جدید مبنای عمل قرار نخواهد گرفت.