عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه دو دلیل عمده منجر به کاهش عمر سکونت شهروندان در محلات شهر تهران شده است، عنوان کرد: عدم کیفیت ساخت و ساز در محل و گرانی سرسام آور مسکن از جمله دلایلی است که کاهش حس تعلق شهروندان به محله سکونتشان موثر بوده است. از این رو مدیریت شهری سعی کرده است کاستی‌های محلات را با ایجاد پروژه‌های محله محور ارتقای کیفیت دهد. وی یکی از مسائل زندگی در شهر تهران را دوقطبی بودن شهر بیان کرد و افزود: شهر تهران به سمت قطبی شدن فقرا و اغنیا پیش می‌رود که روند ناخوشایندی است. این در حالی است که در سنت شهری ایران این مساله سابقه نداشته و این معضل حاصل نگاه صرف سوداگری به زمین و تجمع خدمات در بخشی از شهر است.

معاون شهردار تهران گفت: زمانی می‌توانیم بگوییم شهرفروشی متوقف شده است که بتوانیم همه امتیازهایی که به یک پلاک داده می‌شود به‌عنوان کلیه حق و حقوق شهر را بگیریم و این حق و حقوق عوارض اندکی نیست که گرفته می‌شود.

وی هوشمند شدن فرآیند صدور مجوزها و با کمک سیستم تمام‬ دفاتر الکترونیکی و رعایت دقیق نقشه‌های ساختمانی را از راه‌حل‌های کاهش این تخلفات دانست و گفت: شهر تهران به سمت نظم و انضباط از منظر شهرسازی و سلامت و شفافیت از نظر معماری به پیش می‌رود.

گلپایگانی احترام به حقوق مردم از منظر شهری را رویکرد دیگر شهرداری در این مدت برشمرد و اظهار کرد: در گذشته وقتی قوانین از جنبه اجرایی مشکل پیدا می‌کرد با دور زدن قوانین مشکل حل می‌شد اما ما با حفظ قوانین طی دو سال گذشته مشکل پروژه‌های موجود را بر اساس کمیسیون ماده ۵ برطرف کردیم.

وی بازنگری در طرح تفصیلی را موجب اصلاح ضوابط پهنه سکونت دانست و گفت: در بسته محرک اقتصادی اصلاح طرح آسمانی که در تامین عدالت اجتماعی نقش دارد و به تامین کیفیت فضای شهری کمک می‌کند پرداخته شده که موجب اصلاح ضوابط پارکینگ، طرح تفصیلی منطقه ۲۲ و اصلاح ضوابط بلند مرتبه‌سازی شده است.

   هشدار به مالکان گودهای پرخطر

گلپایگانی یکی دیگر از تغییر رویکردهای معاونت متبوعش را ایمنی شهر و شهروندان برشمرد و افزود: با توافق با سازمان آتش‌نشانی واحدهای زیر ۲۰۰ متر مربع ملزم به مجهز شدن به تجهیزات اطفا حریق شدند. همچنین درباره گودهای پرخطر قرار است لایحه‌ای هفته آینده به صحن شورای شهر تهران ارائه شود که بر اساس آن، در یک بازه زمانی مشخص مالکان گود، باید گود را به یک سطح ایمن برسانند. اگر این کار انجام نشود، با ضمانت نامه‌ای که از بانک گرفته می‌شود شهرداری خود، گود را با خاک پر می‌کند. درباره گودهای موجود هم یا مالک با هزینه خودش باید گود را پر کند یا با سازه‌ای که گود را ایمن کند، بنابراین به همه مالکان گود هشدار و اخطار می‌دهیم که پیش از آنکه شهرداری گود را با خاک یکسان کند، مالکان خودشان اقدام کنند.

او درباره گود برج میلاد هم گفت: توافقات با شریک که بنیاد تعاون ناجا به‌عنوان سازنده است، انجام شده و مراحل تحویل در حال انجام است. با این حال بنیاد تعاون تعهد کرده که گود برج میلاد از نظر ایمنی مشکلی ندارد. اما شهرداری تهران به محض تحویل، برنامه جدیدی برای گود دارد، پیش از این قرار بود ۳‌هزار و ۵۰۰ متر بنای تجاری (تجارت جهانی) ساخته شود که هم از منظر شهرسازی مناسب نبود و هم با شرایط امروز اقتصاد کشور تطابق نداشت.

این مقام مسوول ادامه داد: قرار است بناهایی با رویکرد اقتصاد مبتنی با فرهنگ مثلا برای ایجاد کاخ جشنواره، محل برگزاری حراج تهران و حتی توریسم درمانی ساخته شود.