رئیس مجلس شورای اسلامی برای حل دو معضل شهرداری‌های شهرهای توریستی کشور راه‌حلی ارائه داد که به گفته وی، قرار است در برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه گنجانده شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، موضوع پرداخت شارژ شهری در قالب سرفصل‌های عوارض سالانه از سال‌ها قبل مورد تاکید کارشناسان بود اما تاکنون در هیچ‌یک از شهرهای کشور آن‌گونه که باید پیاده نشده است. شهرداری‌ها از شهروندان خود به اشکال مختلف انواعی از عوارض را دریافت می‌کنند که رقم آن بسیار اندک است اما حتی همین رقم اندک هم از صاحبان ویلا در شهرهای توریستی مطالبه نمی‌شود.

محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی اخیرا به همین مساله پرداخته و با بیان اینکه کسی که وارد استان‌های شمالی می‌شود، باید هزینه‌اش را پرداخت کند و برای این کار نیاز به برنامه‌ریزی از سوی مدیران استانی است، گفت: اگر تاکنون در مجلس به این موضوع توجه نشده، باید در برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه کشور به آن توجه شود. وی افزود: افرادی که در این مناطق ویلا می‌سازند باید مالیات متفاوتی از ساکنان آن بدهند که آن‌هم باید با اختیارات مدیریت استانی باشد. وی ادامه داد: این افراد بابت تولید زباله باید هزینه آن را بپردازند، وگرنه یک طیف از همه‌چیز بهره‌مند می‌شوند؛ همان‌طور که در حوزه اقتصاد رانت‌خواری می‌کنند و در حوزه گردشگری زیرساخت‌ها را از بین می‌برند. رئیس قوه مقننه گفت: مصمم هستیم در برنامه پنج‌ساله هفتم با رویکرد یادشده به مشکلات مذکور بپردازیم.

به این ترتیب قالیباف راهکار اخذ شارژ شهری از صاحبان ویلا یا سایر فعالیت‌ها در شهرهای توریستی از ناحیه شهروندان دیگر شهرها را مطرح کرده که در صورت عملیاتی شدن می‌تواند دو معضل را حل کند. معضل اول از بابت تامین هزینه‌های نگهداشت شهرهای توریستی است. بسیاری از املاک واقع در شهرهای شمالی از جنس خانه دوم و سوم هستند که فقط در برخی ایام سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند و از پرداخت شارژ شهری معاف هستند. برخی از این املاک نیز در روستاهایی واقع شده‌اند که به‌شدت با قحطی منابع مالی برای اداره امور روبه‌رو هستند؛ از این بابت اخذ عوارض از مالکان املاک ویلایی می‌تواند معضل کمبود منابع اداره شهر و روستا را چاره کند و مانع از اغماض در برابر اقداماتی همچون تراکم‌فروشی و ساخت و ساز در اراضی سبز با انگیزه تامین مالی شهر شود. از طرفی اخذ شارژ شهری می‌تواند تقاضای سرمایه‌ای خرید ملک در شهرهای شمالی را کاهش دهد و به‌نوعی در تنظیم بازار مسکن در این شهرها کمک کند. به این ترتیب قالیباف با استفاده از تجربه چند ساله حضور در مسند شهرداری تهران، مسیر سالم‌سازی منابع درآمدی شهرهای شمالی را تشخیص داده و بنا دارد از مسیر ریل‌گذاری قانونی، پیمودن آن را برای شهرداران میسر کند.