به گزارش «ایسنا» حبیب پوش‌پارس در مورد آخرین وضعیت آمادگی تهران در مقابله با سیلاب احتمالی اظهار کرد: تهران در بستر سیل قرار دارد و از آنجا که در تهران شاهد اختلاف شیب زیادی هستیم وقوع بارندگی‌های شدید در شمال تهران هر لحظه ممکن است موجب ایجاد سیلاب در پایین‌دست شود و این در حالی است که تهران هفت رود-دره دارد که خطر سیلاب را افزایش می‌دهد و به همین دلیل این کلان‌شهر همواره در معرض خطر سیلاب قرار دارد.

مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران با بیان اینکه در دهه ۶۰ سیلاب در گلاب‌دره و تجریش آسیب جانی و مالی زیادی به شهر تهران وارد کرد، گفت: پس از وقوع این سیلاب، شهرداری در راستای مدیریت سیلاب تهران با بانک جهانی مذاکره کرد تا وامی برای بهسازی مدیریت سیلاب در تهران دریافت کند و به همین دلیل یک شرکت براساس مدل تجارت آزاد که همان شرکت خاکریزآب است در راستای اجرای طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی تهران تشکیل شد.

پوش‌پارس با بیان اینکه براساس طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی باید ۶۹۷ کیلومتر شبکه سیلابی در تهران اجرا شود که ما در حال حاضر در گام ۵۳۰ کیلومتر قرار داریم، گفت: در حال حاضر در شهر تهران ۵۲۰ کیلومتر بزرگراه داریم و این در حالی است که ۵۳۰ کیلومتر شبکه مدیریت جمع‌آوری آب‌های سطحی ساخته و بهره‌برداری شده است؛ به این ترتیب به اندازه بزرگراه‌های تهران در زیرزمین پایتخت شبکه مدیریت سیلاب ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران با بیان اینکه شبکه اصلی مدیریت آب‌های سطحی در حال حاضر ۵۳۰ کیلومتر است، اما شبکه فرعی که شامل جوی‌های آب محلی نیز می‌شود، ۱۰ هزار کیلومتر است، گفت: بسیاری از این مسیل‌ها مثل جاجرود یا ابوذر روباز هستند؛ اما برخی کانال‌ها نیز سرپوشیده هستند و جالب است که بدانید در اعماق ۱۰ تا ۴۰‌متری فضای زیرسطحی تهران تونل‌هایی با قطر ۷/ ۳ متر ایجاد شده تا روان‌آب و آب‌های بارشی یا سیلابی تهران را به پایین‌دست پایتخت ببرد.

پوش‌پارس با تاکید بر اینکه شرایط تهران از نظر پیشرفت و تکمیل پروژه مدیریت آب‌های سطحی خوب بوده، اما تا رسیدن به افق برنامه که تکمیل شبکه ۶۹۷ کیلومتری است، راه باقی‌مانده و نیازمند توجه مسوولان هستیم، اظهار کرد: امسال در مجموعه شرکت خاکریز آب، توسعه شبکه مطابق با طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی پیگیری می‌شود که در نظر داریم از آبان‌ سال جاری تا مرداد سال آینده ۱۵ کیلومتر به شبکه اصلی اضافه کنیم.

وی در مورد پایش ۵۳۰ کیلومتر شبکه آب‌های سطحی گفت: دقت داشته باشید که تمام طول مسیر حرکت آب در کانال‌های‌شهری مورد پایش و مانیتورینگ قرار می‌گیرد و با استفاده از «دبی سنج» میزان بارش و نیز ورودی آب و ارتفاع آن در کانال‌ها به‌صورت هوشمند رصد شده و ضمن تحلیل و پایش داده‌ها نسبت به افزایش سطح آب و همچنین احتمال بروز حوادث تصمیم‌گیری می‌شود. مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران با بیان اینکه در آذرماه امسال فاز یک پایش و مانیتورینگ سیلاب در تهران را راه‌اندازی می‌کنیم، ادامه داد: می‌توانستیم دستگاه‌های آب‌سنج و باران‌سنج‌ها را با قیمت زیاد از خارج کشور تهیه کنیم، اما از سال گذشته با شرکت‌های دانش‌بنیان وارد مذاکره شدیم تا با اتکا به دانش داخلی و با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا بتوانیم این دستگاه‌ها را در داخل کشور ساخته و استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه شبکه مدیریت سیلاب تهران مطابق سند بالادستی منطبق با مدل برگشت سیلاب ۵۰ ساله طراحی شده است، گفت: بعضا مردم از خود می‌پرسند چرا در فروردین‌ ۱۳۹۸ در پی بارندگی‌های شدید و با وجود اتفاقاتی که در گلستان، شیراز و... رخ داد، تهران دچار سیلاب نشد؛ همین‌ موضوع نتیجه عملکرد مدیریت شهری تهران طی سالیان گذشته تاکنون در حوزه تکمیل شبکه انتقال آب‌های سطحی بوده است.

پوش‌پارس با بیان اینکه طرح جامع مدیریت سیلاب در سال ۱۳۹۲ به روزرسانی شد و به‌عنوان نقشه راه توسعه در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: یکی از اقدامات شهرداری تهران در سال‌های اخیر انجام مطالعات برای شناسایی گلوگاه سیلاب بود به‌گونه‌ای که ما در مطالعاتمان متوجه شدیم که تهران ۴۷ نقطه دارد که در مواقع وقوع سیلاب پتانسیل وقوع حادثه را دارد که به آن «گلوگاه سیلابی» گفته می‌شود. مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران با بیان اینکه گلوگاه‌های سیلابی در سه مدل پرخطر و بحرانی، خطرناک و کم‌خطر دسته‌بندی شده‌اند، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران امسال رفع گلوگاه‌های پرخطر و بحرانی را در دستور کار قرار داد که تاکنون ۶۵ درصد این گلوگاه‌های پرخطر، رفع خطر شده‌اند. به گفته وی، در تراز زیرسطحی تهران بزرگ‌ترین تونل مدیریت سیلاب کشور به طول ۴۲۰۰ متر با قطر ۷/ ۳ متر وجود دارد.