شکر‌الله بنار، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران گفت: کار سازمان سرمایه‌گذاری مهیا کردن املاک و پروژه‌ها برای فروش و مشارکت است و در همین راستا در پایان شهریور ماه ۲۲۰۰ میلیارد تومان اموال کارشناسی شده جهت اجرای خط ۱۰ مترو به این شرکت اعلام کردیم و تفاهم نامه‌ای نیز در این زمینه با حضور محمود میرلوحی نماینده کمیسیون برنامه و بودجه و عضو شورای اسلامی شهر تهران با شرکت مترو منعقد شده است.

بنار در ادامه افزود: شرکت مترو باید پیمانکارانی که حائز شرایط دریافت این املاک هستند را معرفی کند که یکی از شرایط داشتن کد و ردیف بودجه یا طلب است اما تا به حال کسی معرفی نشده است. این بدین معناست که تاکنون پیمانکار مستعد یا طلبکاری را معرفی نکردند.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران گفت: از نظر قانونی و تخصصی در صلاحیت ما نیست که پیمانکار واجد شرایط را شناسایی و به آنان املاک بدهیم تا بودجه غیر نقد در حساب بنشیند و در گزارش‌های درآمد هزینه شهرداری تهران بیاید، سازمان سرمایه‌گذاری هر زمان که پیمانکار حائز شرایط از سوی شرکت مترو معرفی شود بلافاصله تعهدات خود را انجام خواهد داد.

بنار در ادامه گفت: درخصوص مابقی تعهدات مالی غیر نقد هم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال به تمام ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تعهد مالی غیر نقد عمل خواهیم کرد و بخشی از این تعهدات نیز برای پرداخت بدهی‌های بانک شهر و دو بانک دیگر اختصاص خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری همچنین افزود: شاید این‌طور به نظر آید که این املاک مستقیم از طریق خود مترو چرا به پیمانکاران واگذار نمی‌شود؟ در پاسخ باید گفت؛ اگر شرکت مترو بخواهد به‌طور مستقیم املاک را به پیمانکاران خود واگذار کند ۲۵ درصد مالیات به آن تعلق می‌گیرد ضمن اینکه کارشناسی املاک باید دوباره صورت گیرد بنابراین هزینه‌های شهرداری چند برابر می‌شود.

به گفته بنار؛ این اقدامات همه در چارچوب سند جامع سرمایه‌گذاری و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران است و این سازمان کاملا در چارچوب مصوبات شورای شهر عمل کرده است. این اقدامات در حالی صورت گرفته که در حال حاضر زمان کارشناسی املاک بالغ برپنج ماه شده اما توانستیم با پیگیری‌های مستمر تا پایان شهریور ماه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تعهدات مالی غیر نقد را محقق کنیم.