به گزارش ایسنا، علی اعطا اظهار کرد: معاونت حمل و نقل و ترافیک طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با مجوز شهردار تهران و نظر به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اعمال محدودیت یک ماهه برای فعالیت مشاغل، کاهش ساعت کاری خطوط حمل و نقل عمومی از سوی این معاونت اعمال می‌شود. وی با بیان اینکه این تصمیم موجب نگرانی شهروندان شده است، گفت: بسیاری از شهروندان مجبور به تردد در شهر هستند و با این تصمیم آنان را از حق استفاده از حمل و نقل عمومی محروم کرده و هزینه‌هایشان افزایش خواهد یافت.

اعطا ادامه داد: این نوع تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه، نه تنها باعث کاهش شیوع کرونا نمی‌شود، بلکه ازدحام بیش از حد جمعیت را در ساعات پایانی فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی به دنبال خواهد داشت و موجب نارضایتی شهروندان می‌شود.

وی افزود: این تصمیم که بدون پشتوانه محکم کارشناسی و مشورت با شورای شهر تهران و با نادیده گرفتن سبک زندگی بخش وسیعی از شهروندان اتخاذ شده است، اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر را با مشکل مواجه می‌کند. اعطا با اشاره به لزوم‌ یکپارچگی و همسویی تصمیمات اتخاذ شده در زمینه مدیریت مبارزه با بیماری کرونا گفت: اگر تعطیلی دو هفته‌ای که مورد اجماع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بود؛ اجرا می‌شد، شاید کاهش ساعات فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی مفید واقع می‌شد. اعطا با تاکید مجدد بر لزوم تعطیلی دو هفته‌ای تهران گفت: در صورتی که این مهم اجرا نشود؛ شاید بتوان با شناور کردن ساعات کار ادارات، مشاغل و اصناف؛ پیک جمعیتی در ناوگان حمل و نقل عمومی را توزیع و کنترل کرد و این در تضاد با کاهش ساعات فعالیت ناوگان مترو و اتوبوسرانی است‌. بنا براعلام دفتر این عضو شورای شهر، وی ضمن تذکر به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت: شهرداری باید در مواجهه با کرونا با تکیه بر نظرات و مطالعات کارشناسی و با در نظر گرفتن شیوه‌ زندگی عموم شهروندان اقدامات خود را برنامه‌ریزی و اجرا کند تا موجب نگرانی و دغدغه بیشتر شهروندان نشود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» پیشنهاد شناورسازی ساعات کار ادارات دولتی با هدف توزیع پیک استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی موضوعی است که روز گذشته نیز روزنامه دنیای اقتصاد در قالب گزارشی مبتنی بر یک پژوهش و الگوی تجربه شده در سایر کشورهای دنیا به آن اشاره کرد.

در این تحقیق که توسط پژوهشگران مرکز آمار در تیرماه امسال انجام شده بود به جای نسخه «ساعت ۱۸» که از دیروز اجرایی شده نسخه «ساعات کار شناور دستگاه‌ها» -فاصله‌گذاری زمانی- پیشنهاد شده بود. در این تحقیقات با توجه به محدودیت منابع دولت، ملاحظات اجتماعی و شرایط اقتصادی، روشی را که براساس آن بتوان به شکل موثر، سریع و پایدار با ویروس کرونا مقابله و آمار مرگ و میر ناشی از آن را کاهش داد معرفی کرده است.