به گزارش «دنیای اقتصاد» درحالی‌که بوی بد و مرموز پایتخت اولین بار در سال ۹۷ در شهر تهران منتشر شد و تعداد زیادی از شهروندان در معرض استشمام بوی نامطبوع قرار گرفتند، بار دیگر بوی بد برای مدت طولانی‌تر در سال ۹۸ و درحال حاضر برای سومین سال‌ متوالی، مناطق وسیعی از شهر تهران را دربرگرفت. در سال ۹۷ که برای اولین بار بوی نامطبوع در نقاط زیادی از شهر تهران منتشر شد، مجموعه مدیریت شهری تهران و دولت با این تصور که این رویداد یک اتفاق گذراست، عملا پیگیری موثری در این زمینه و برای شناسایی منشأ بوی نامطبوع صورت ندادند و بنابراین پس از گذشت چند روز این رویداد به دست فراموشی سپرده شد.

سال گذشته که برای دومین بار متوالی بوی بد در شهر تهران و به دفعات در پاییز و زمستان به‌خصوص شب‌هنگام منتشر و استشمام شد، پرونده‌ای برای شناسایی منشأ بوی نامطبوع تهران تشکیل شد که در این پرونده چند متهم اصلی به‌عنوان منابع انتشار بوی بد پایتخت معرفی شدند. در این پرونده، از نقش انتشار گازهای ناشی از سوخت مازوت در صنایع و پالایشگاه‌ها، گاز مرکاپتان، آلودگی هوا وکیفیت پایین بنزین و... به‌عنوان متهمان اصلی انتشار بوی نامطبوع در تهران در فصول سرد سال نام برده شد؛ اما عملا بدون آنکه این پرونده‌سازی‌ها نیز نتایج مشخصی به دنبال داشته باشد و منجر به شناسایی عامل اصلی انتشار بوی نامطبوع شود، موضوع استشمام بوی بد در پایتخت به دست فراموشی سپرده شد.

با این حال، از شنبه شب گذشته، شهروندان تهرانی در مناطق گسترده‌ای از پایتخت بوی بد و مرموزی را که طی دو سال گذشته در تهران استشمام کرده بودند، احساس کردند. درواقع پرونده شناسایی منشأ بوی نامطبوع در شهر تهران بدون آنکه پرونده چندان پیچیده‌ای باشد، تحت تاثیر اهمال سال‌های قبل برای انجام عملیات شناسایی منبع بوی بد، کماکان به نتیجه نرسیده است و استشمام بوی بد وارد سومین سال متوالی شد.

این درحالی است که یکشنبه گذشته، معاون عمرانی استانداری تهران به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد که به زودی این موضوع مورد پیگیری قرار می‌گیرد و شناسایی منبع بوی نامطبوع در دستور کار قرار گرفته است. اما درحالی‌که قرار بود نهادهای مسوول و دست‌اندرکاران مامور برای پیگیری منشأ بوی نامطبوع تهران اقدام به نصب سنسور برای شناسایی منبع بو کنند، عملا این اتفاق در سال گذشته رخ نداد و در سال جاری نیز بوی بد در تهران استشمام شد.

نهادهای مسوول در این زمینه در حالی از کمبود تجهیزات برای اندازه‌گیری شدت بو در تهران خبر می‌دهند که بنا بر اعلام آنها، دستگاه سنجش بوی بد در تهران به تازگی نصب و راه‌اندازی شده است. اما آنچه مشخص است اینکه تاکنون این دستگاه موفق به شناسایی منشأ بوی بد در تهران نشده است. آن طور که متولیان این امر اعلام کرده‌اند هم‌اکنون استانداردهایی به‌منظور شناسایی و کیفیت‌بندی بو در شهر تهران و فاکتورهای بوی نامطبوع در دست تدوین قرار دارد و ابزارهایی برای پایش بوی نامطبوع در نظر گرفته شده است.

اما آنچه در این میان از اهمیت برخوردار است، مربوط به موضوع نصب سنسورهای پایش بو در شهر تهران است که بنا بر اعلام متولیان این حوزه طراحی و نصب سنسورهای آنلاین برای پایش بو در نقاطی که پتانسیل ایجاد بوی نامطبوع دارند در دستور کار قرار گرفته است. براساس آنچه اعلام شده است حداقل زمان برای ارائه مستندات مربوط به منابع ایجاد بوی نامطبوع در تهران به‌صورت دقیق و علمی به ۶ ماه آینده موکول شده است.

در واقع این موضوع نشان می‌دهد مدت زمان اعلام‌شده از سوی متولیان این حوزه برای معرفی منشأ بوی نامطبوع تهران حداقل اوایل سال آینده است. در واقع این تاخیر زمانی در شناسایی و رفع منبع ایجاد بوی نامطبوع در شهر تهران می‌تواند به عقیده کارشناسان یک تهدید پرخطر به واسطه بی‌عملی در برابر بوی بد تهران در زمان مناسب باشد. ممکن است گازهای بدبو که منجر به ایجاد بوی بد در شهر تهران شده‌اند علاوه بر انتشار بوی بد، مضرات دیگری برای سلامتی شهروندان داشته باشند وخطرات آنها تنها به استشمام بوی بد محدود نشود. اما آن‌طور که اعلام شده است به نظر می‌رسد شناسایی منبع بوی بد در تهران و رفع آن حداقل به سال جاری هم نخواهد رسید و شهروندان تهرانی در سال ۹۹ هم ناچار به تحمل این بو و متحمل شدن سایر زیان‌های احتمالی آن از بابت تهدید سلامت آنها هستند.