علی امام در گفت‌وگو با «ایسنا» در مورد اتصال مراکز بیمارستانی مهم به خطوط مترو با بیان اینکه موضوع اتصال و ارتباط مترو به بیمارستان‌ها براساس مصوبه سال ۹۵ شورای شهر است، گفت: براساس آن مصوبه، متروی تهران باید ارتباط خطوط را با مراکز بیمارستانی در مطالعات خود جای دهد تا بیمارستان‌ها و مراکز نظامی مهم به‌صورت دوطرفه با مترو در ارتباط باشند که در این مطالعات اولیه، کارشناسان ما در مترو برخی از بیمارستان‌ها همچون بیمارستان امام‌خمینی(ره)، شهید اکبرآبادی، برج میلاد و بیمارستان گلستان را به‌عنوان اولویت اول شناسایی کردند و به سازمان پدافند غیرعامل معرفی شدند.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه و دستورالعمل اجرایی آن، شرکت متروی تهران مسوول اجرای پروژه است و هیچ اشاره‌ای به تامین هزینه‌های اجرایی آن توسط مترو یا شهرداری تهران نشده است، ادامه داد: به همین دلیل اقداماتی که در این مورد انجام دادیم تنها به‌منظور اعلام آمادگی بود تا بتوانیم از محدوده پیرامونی مترو به سمت درون ایستگاه‌ها امکانات ارتباطی به سمت سکو، قطار و سالن فروش بلیت را ایجاد کنیم، اما هنوز منابع مالی آن مشخص نیست؛ چراکه شهرداری براساس اسناد بالادستی‌اش وظیفه‌ای برای تامین منابع مالی اجرای این اتصال ندارد.

مدیرعامل متروی تهران با تاکید براینکه این اتصال را می‌توان تنها برای خطوط جدید ایجاد کرد و با توجه به اینکه در خطوط قدیمی دیوار و تونل‌های بتنی ایجاد شده و نمی‌توان آنها را تخریب کرد، افزود: در خط ۷ مترو دسترسی و اتصال به سه بیمارستان امام‌خمینی(ره) که در نزدیکی ایستگاه متروی باقرخان قرار دارد، بیمارستان برج میلاد که در نزدیکی ایستگاه مترو به همین نام (برج میلاد) قرار دارد و دسترسی به بیمارستان اکبرآبادی در نزدیکی ایستگاه متروی مولوی دیده شده است که می‌توانیم با ایجاد دسترسی‌هایی مسافران یا مجروحان احتمالی را از زیر زمین به بیمارستان منتقل کنیم، البته در جلسات مختلف مسوولان بیمارستان، اما و اگرهایی در مورد پذیرش بیمار در زمان بروز بحران احتمالی آوردند که این مساله باید بین بیمارستان و مسوولان وزارت بهداشت حل‌وفصل شود تا به نتیجه برسیم.

امام تاکید کرد: برخی بیمارستان‌ها همچون اکبرآبادی که مخصوص زنان و زایمان است با تشریح دلایلی همچون اینکه ظرفیتشان همین حالا نیز تکمیل است و در زمان بحران احتمالی، نمی‌توانند پاسخگوی بیماران جدید باشند و نوع کارکردشان نیز تخصصی است، با این اتصال موافق نیستند و باید این اختلاف‌نظر داخلی‌شان حل شود. هرچند این بیمارستان از لیست اولیه حذف خواهد شد.

به گفته وی، در مقابل بیمارستان امام‌خمینی(ره) اعلام کرده در صورت تامین هزینه توسط مراجع دیگر با این موضوع موافق است. بنابراین پیشنهاد می‌شود با حضور مسوولان سازمان پدافند غیرعامل و شورای شهر مسائل مالی این پروژه تعیین تکلیف شود تا این مشکل هم مرتفع شود.

مدیرعامل متروی تهران با تاکید بر اینکه در مطالعه ساخت چهار خط جدید متروی تهران (۸،۹،۱۰،۱۱)، یکی از موضوعاتی که در دستور کار مشاوران قرار گرفته، پدافند غیرعامل است و در خطوط جدید نیز پیش‌بینی و جانمایی خواهد شد، در مورد اتصال مابقی بیمارستان‌ها به مترو گفت: در ایستگاه‌های ساخته شده در نزدیکی بیمارستان‌ها کاری نمی‌شود کرد چراکه ایستگاه‌ها بتنی هستند و کار از کار گذشته و نمی‌شود رمپ ایجاد کرد.

به گفته وی، در خطوط جدید آمادگی داریم که دسترسی از روی سکو به بیمارستان‌ها داده شود، چراکه معتقدیم این اتصال برای تهران در زمان بحران احتمالی لازم و ضروری است، اما این ایده هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده و باید نهادی مثل پدافند غیرعامل میانه این موضوع را بگیرد و برای همه دستگاه‌های دخیل الزام ایجاد کند تا کار پیش برود و باید تمهیدات خاص اندیشیده شود که یکی از آنها تعیین تکلیف مسائل مالی است.

وی تاکید کرد: ما در خطوط جدید مترو اتصال به بیمارستان‌های مهم را در دستور کار قرار داده‌ایم، اما از سوی دیگر باید مسائل مختلف آن همچون اعتبار نیز تعیین تکلیف شود، وگرنه همه این ایده‌ها روی کاغذ خوب و کاربردی هستند.

امام با بیان اینکه قرار شده است وزارت بهداشت با توجه به اینکه در فصل بررسی بودجه‌ریزی قرار داریم، از مجلس پیگیر تامین بودجه اتصال حداقل دو بیمارستان به مترو باشد، افزود: وزارت بهداشت در شرایط فعلی کمبود بودجه دارد و نمی‌تواند هزینه ایجاد رمپ و مسیرهای تردد آمبولانس از سکوی مترو تا بیمارستان را پرداخت کند و لازم است ردیف بودجه مشخصی در لایحه بودجه سالانه وزارت بهداشت توسط مجلس ایجاد شود تا حداقل این مهم در سال ۱۴۰۰ آغاز شود.

وی ادامه داد: برخی بیمارستان‌ها با ایجاد رمپ دائمی برای تردد آمبولانس مخالف هستند، درحالی‌که یا باید از آسانسور مخصوص یا رمپ‌های موقت برای این اتصال استفاده کنیم که هزینه‌های آن نیز زیاد است و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد برای اتصال دو بیمارستان امام‌خمینی(ره) و میلاد، حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان بودجه لازم است که باید تامین شود.