به گزارش «دنیای‌اقتصاد» غلظت سوخت گازهای پرگوگرد در پایتخت بیشتر شد تا مقاومت محکم و اصرار برخی مسوولان کشوری، استانی و مدیریت شهری در برابر عدم استفاده از گاز مازوت خنثی شود و وضعیت این آلاینده بار دیگر مهر تاییدی برای ادعای مازوت‌سوزی باشد.

روز گذشته شاخص آلایندگی گاز دی‌اکسید گوگرد (SO۲) باز هم اوج گرفت تا از عدد ۲۹ در روز یکشنبه هفته جاری به عدد ۳۸ برسد تا بالاترین عدد را طی یک هفته گذشته به ثبت برساند.

جهش شاخص آلایندگی گاز دی‌اکسید گوگرد که بیانگر میزان سوخت گازهای پرگوگرد (مازوت و گازوئیل) است در کنار اعتراف هفته گذشته وزیر نفت مبنی بر اینکه «چاره‌ای جز تحویل مازوت به نیروگاه‌ها نداریم» نشانه‌های متقن و قابل اثبات برای تاثیر این سوخت بر آلودگی هوای پایتخت است.

پیش از این نیز شاخص استفاده از گازهای مخرب ریه (دی اکسید گوگرد) در روز چهاردهم دی ماه به عدد ۸۵ رسید تا به عددی کم‌سابقه برسد و آلودگی هوای تهران ناشی از سوخت‌های پرگوگرد (مازوت و گازوئیل) محرز شده شود.

بیشترین شاخص آلاینده SO۲ در سال گذشته به عدد ۳۰ رسیده بود که هفته گذشته نزدیک به سه برابر آن در سال ۹۸ رسید.

علاوه بر این عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اما «خاموشی» را به «مازوت‌سوزی» ترجیح می‌دهد. کلانتری با اشاره به اظهارات وزیر نفت که گفته بود «با توجه به افزایش مصرف گاز در کشور، مجبور است برای تولید ۵ هزار مگاوات برق، نیروگاه‌ها از مازوت استفاده کنند» گفت: «این مقدار برق تولیدی، ۹ درصد برق مصرفی کشور است که بنده معتقدم بهتر است روزانه دو ساعت خاموشی داشته باشیم، اما از مازوت استفاده نشود.»همچنین شاخص کل آلودگی هوا در ساعتی از روز گذشته به عدد ۱۷۱ رسید. تهران در هفته‌های اخیر رکوردهای دیگری هم به ثبت رسانده که مهم‌ترین آن شکست رکورد تعداد روزهای آلوده پایتخت است. در حالی که سال گذشته تعداد روزهای «ناسالم برای همه» در تهران ۵ روز بود، در سال جاری تا روز گذشته، تهران ۱۱ روز ناسالم را تجربه کرد. شاخص هوای تهران در حالی در ساعت بعد از ظهر روز گذشته به بیش از ۱۷۰ و در شرایط «ناسالم برای همه» قرار گرفت که به مرز شرایط بنفش یعنی «بسیاری ناسالم» نزدیک شد.

با این حال اوج‌گیری مجدد شاخص آلایندگی گاز دی اکسید گوگرد بار دیگر نشان داد تا برخی صنایع، کارخانه‌ها و  نیروگاه‌های اطراف تهران و یک استان مجاور دوباره شیر سوخت مازوت را باز کنند.