به گزارش «دنیای اقتصاد»، بازار مسکن پایتخت طی ماه‌های گذشته به واسطه کاهش ریسک‌های اقتصادی با ریزش قیمت مواجه شده است. اثر این ریزش در برخی مناطق محسوس و در برخی مناطق نیز کمتر است. بر اساس گفته برخی واسطه‌های ملکی مناطق مصرفی واقع در مرز شمالی و جنوبی پایتخت، افت قیمت در این مناطق محسوس بوده به این ترتیب که عموما قیمت مسکن در مناطق ۹ و ۱۰ به عنوان مناطق مصرفی واقع در مرز شمالی و جنوبی تهران بین ۲‌تا‌۳ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

این کاهش قیمت در فاصله‌ ماه‌های آذر تا دی در بازار مسکن این مناطق رخ داده است. ضمن اینکه در سایر مناطق مصرفی پایتخت (چهار و پنج) که حدود ۲۵ درصد از معاملات را به خود اختصاص می‌دهند، افت قیمت حتی در بسیاری از فایل‌های عرضه شده طی یک‌ماه گذشته تا ۵ میلیون تومان از سوی برخی واسطه‌های ملکی اعلام شده است.

در همین زمینه بررسی برخی فایل‌های عرضه شده از سوی مالکان نشان می‌دهد برخی مالکان در مناطق مصرفی از قیمت‌های پیشنهادی خود عقب‌نشینی کردند.

این افت قیمت‌ها در حالی است که آمارهای رسمی نیز از توقف جهش قیمتی مسکن طی دو ماه پایانی آذر ماه گذشته در بازار مسکن حکایت دارد. توقف جهش قیمتی مسکن از آبان ماه آغاز شد و قیمت مسکن کمتر از ۲ درصد جهش کرد. اما در آذرماه آمار رسمی، تورم منفی قیمت را روایت کرد. هر چند در دی ماه باز هم میانگین قیمت‌ها نسبت به آذرماه افزایش یافت، اما این رشد خیلی محدود و کمتر از  ۲ درصد بود. با این حال واسطه‌های ملکی فعال در مناطق مصرفی (۴ و ۵) و مناطق مصرفی واقع در مرز شمالی و جنوبی پایتخت (۹ و ۱۰) ثبات نسبی و حتی افت قیمت‌ها را تایید می‌کنند.