به گزارش پایگاه خبری وزارت‌راه و شهرسازی، با تصمیم هیات‌دولت و به منظور توسعه شبکه قطار حومه‌ای کشور، شرکت مادر‌تخصصی عمران شهر‌های جدید (به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی) با حفظ مالکیت دولت نسبت به اجرای پروژه احداث قطار برقی شهر جدید پردیس به کلانشهر تهران اقدام می‌کند.

در جلسه اخیر هیات‌دولت که به ریاست رئیس‌جمهوری برگزار شد، مصوب شد پروژه احداث قطار برقی شهر جدید پردیس به کلانشهر تهران به طول حدود ۲۵ کیلومتر (دو ایستگاه در مسیر و توقفگاه) با برآورد تقریبی ۴۰ هزار و ۴۵۵ میلیارد ریال (شامل عملیات عمرانی و تجهیزات ثابت) با انعقاد قرارداد واگذاری با شرکت احداث و راه‌اندازی متروی پردیس به کلانشهر تهران اجرا شود.

افزایش سرعت در جابه‌جایی مسافر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش زمان سفر، کاهش میزان آلودگی محیط‌زیست، افزایش ظرفیت ترافیکی و اتصال نقاط جمعیتی استان تهران، از دیگر دلایل این تصمیم دولت به‌شمار می‌رود.

بر اساس این تصمیم، شرکت طرف قرارداد عهده‌دار تامین ۳۰‌درصد از منابع مالی موردنیاز برای اجرای پروژه، تاسیسات‌جانبی خاص آن تا شروع مرحله بهره‌برداری و تسویه‌حساب کامل هزینه‌ها خواهد بود، بقیه هزینه‌ها نیز حداقل ۴۰ درصد از منابع مالی داخلی شرکت عمران شهر‌های جدید و تا ۳۰ درصد از محل قانون بودجه سنواتی تامین خواهد شد. همچنین نرخ سود سرمایه‌گذاری شرکت طرف قرارداد در دوران احداث و بهره‌برداری معادل نرخ سود تسهیلات مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار به‌علاوه دو درصد در زمان انعقاد قرارداد صورت می‌گیرد و مبلغ آن تا پایان دوره ثابت و قابل‌افزایش نیست.

چنانچه دوره احداث و مطالعه، بر اثر تعلل شرکت طرف قرارداد و پیمانکاران معرفی‌شده، بیش از ۶۰ ماه به طول انجامد، در دوره تاخیر نه‌تنها هیچ‌گونه سودی برای آورده شرکت طرف‌قرارداد منظور نخواهد شد بلکه نسبت به استیفای حقوق دولت و تعیین‌تکلیف پروژه اقدامات لازم صورت خواهد پذیرفت.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این‌باره اعلام کرد: ساخت مترو پردیس به‌زودی آغاز می‌شود، این خط ۲۵ کیلومتری در مدت ۴۰ ماه اجرا می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، یکی از ضرورت‌های توسعه شهرهای جدید، موضوع حمل و نقل سریع و آسان است که ما در این ارتباط الگوی مترو و راه‌آهن شهری را برای آنها تعریف کرده‌ایم.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ادامه داد: تقریبا برای اغلب شهرهای جدید ‌پروژه‌‌ مترو و راه‌آهن شهری تعریف شده که یا به بهره‌برداری رسیده یا ‌در دست مطالعه یا اجرا است.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: مسیر مترو شهر پردیس‌ ۲۵‌کیلومتر طول دارد و برآورد اولیه هزینه اجرای آن ۴ هزار میلیارد تومان است.

اسلامی درباره ظرفیت این خط تصریح کرد: در مطالعات اولیه، جابه‌جایی‌ ۲۵۰ هزار نفر مسافر در سال برای این خط پیش‌بینی شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این خط مترو، با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به‌زودی آغاز می‌شود، ‌اظهار کرد: امیدواریم این پروژه طبق زمان‌بندی حداکثر در مدت زمان ۴۰ماه اجرا شود و به بهره‌برداری برسد.

اسلامی افزود: با توجه به ترکیبی که برای سرمایه‌گذاری این خط مترو در نظر گرفته شده است، پیش‌بینی می‌شود اجرای آن مطابق برنامه‌ زمان‌بندی پیش برود.

وی درباره احجام پروژه در این مسیر مترو توضیح داد: در این مسیر ۲۵ کیلومتری، دو رشته تونل در قالب دو ‌کانال به‌صورت موازی کار می‌شود که یکی برای شرایط اضطراری و دیگری برای استفاده دائمی است؛ در واقع در اعماق زمین ۲ تونل هرکدام به طول ۱۸‌کیلومتر ساخته می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این خط مترو از آخرین ایستگاه مترو در شرق، در پایانه شرق تهران و سرخه‌حصار آغاز می‌شود و مسیر از‌ روی زمین عبور می‌کند، همچنین در داخل منطقه پردیس نیز بخش‌هایی از خط روی زمین خواهد بود.

اسلامی ادامه داد: این خط مترو در ‌شهر پردیس دو ایستگاه در دو منطقه خواهد داشت که یکی از ایستگاه‌ها در کیلومتر ۲۲ و دیگری در کیلومتر ۲۴ مسیر است که ایستگاه دوم‌ می‌تواند شهر بومهن را هم پوشش دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این مسیر مترو باز به سمت نقاط دیگر ادامه خواهد داشت؟ گفت:‌ خیر، آخرین ایستگاه همان ایستگاه نزدیک بومهن است و پس از آن ادامه نخواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این خط مترو یکی از پروژه‌های فاخر حمل و نقل حومه‌ای خواهد بود که به مردم شهر پردیس خدمات مناسبی ارائه می‌دهد.