به گزارش «دنیای‌اقتصاد» این اقدام نتیجه همکاری مشترک کنسرسیومی متشکل از شرکت‌ها  ونهادهای وابسته دولت، بخش خصوصی و شهرداری تهران است که به نوعی گشایش سه ضلعی برای توسعه متروی تهران  وتامین ناوگان‌ مورد نیاز در حمل و نقل ریلی شهری در پایتخت محسوب می‌شود.

جزئیات این همکاری مشترک نشان می‌دهد برای این منظور، دولت هزینه‌ای را برای فاز مطالعاتی و تحقیقاتی وساخت نمونه‌های اولیه اختصاص داده بوده است و اولین خریدار محصولات این همکاری مشترک در قالب خرید ۱۰۵ دستگاه واگن مترو نیز خود شهرداری تهران است. یعنی عملا با حمایت دولت، سفارش کار به نام شهرداری تهران انجام شده است و در ادامه نیز قرار است سالانه ۴۰۰ دستگاه واگن مترو از این طریق ساخته شود.

براساس اعلام مقامات مدیریت شهری تهران، خواسته شهرداری این است که دولت بودجه‌های حمایتی خود برای خرید واگن را به این سمت هدایت کند که باعث می‌شود هم کارخانه واگن‌سازی مترو از حداکثر ظرفیت تولیدی خود استفاده کند، هم نمونه داخلی تولید می‌شود و هم‌صنعت داخلی رشد می‌کند و مشکل متروی تهران به لحاظ تامین ناوگان نیز برطرف خواهد شد.

پنج‌شنبه نوزدهم فروردین در شصت و یکمین برنامه افتتاح طرح‌ها، نوبت بهره‌برداری از طرح‌های ملی دانش‌بنیان و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود که در سه استان تهران ، البرز و قزوین رخ داد. یکی از برنامه‌های این افتتاحیه تولید یک رام قطار با هفت واگن مترو بود. حسن روحانی ، رئیس‌جمهوری در این مراسم اعلام کرد: بخشی از این برنامه افتتاحیه، به تولید یک رام با هفت واگن مترو اختصاص داشت که جزو نیاز‌های فوری ما در کلان شهرها است. به لطف خدا امروز این قدرت را یافته‌ایم تا بتوانیم واگن‌های مورد نیاز را تولید کنیم و به تدریج روی پای خود بایستیم و خودکفا شویم.

رئیس‌جمهوری در حالی اولین قطار ملی هفت واگنه مترویی را افتتاح کرد که به گفته شهردار تهران ساخت و طراحی قطار ملی در راستای ماده ۵۸ قانون برنامه ششم با حمایت حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، صندوق شکوفایی و نوآوری در مدت ۱۸ ماه صورت گرفت.  پیروز حناچی، در مراسم افتتاح این قطار گفت:  مراحل ساخت قطار یاد شده در کمترین زمان ممکن به همت مهندسان و صنعتگران داخلی و دانشگاهیان انجام شد. همچنین تمامی زیر سیستم‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی در این پروژه در کشور تولید شده و در چنین پروژه‌هایی ایجاد زیرساخت‌ها شامل تجهیزات ثابت و ناوگان از اهمیت بسزایی برخوردار است. حناچی اظهار کرد: با فعال شدن خط تولید قطار ملی، پنج هزار شغل مستقیم و ۱۰ هزار شغل غیرمستقیم پایدار به وجود می‌آید، ضمن اینکه ساخت قطار ۲۰ درصد کاهش قیمت خواهد داشت.

این رام قطار ملی شامل یک قطار هفت واگنه است که بدنه قطار، دکوراسیون داخلی، سیستم بوژی، راهروی بین واگنی، ترمزها، اطلاع رسانی هوشمند، تهویه مطبوع، درب و سیستم رانش آن توسط شرکت‌های دانش بنیان طراحی و ساخته شده است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای ۱۰ کلان‌شهر کشور در کمتر از ۱۰ سال آینده به پنج هزار واگن مترو نیاز داریم تا بهره‌برداری سیستم زیرساخت‌های مترو را به حداکثر برسانیم. وی افزود: اهدافی که در این طرح دنبال شد ارتقای بومی‌سازی از حدود ۳۰ به بیش از ۸۰ درصد، دستیابی به طراحی و ساخت و همچنین تجهیزات قطارهای شهری و بین شهری و رفع انحصار و وابستگی و استفاده حداکثری از توان داخلی بود. حناچی تاکید کرد: توجه به نگهداری و نگهداشت قطارها هدف دیگری بود که یکی از سریع‌ترین پروژه‌های تولید این موضوع در کشور تجربه شد و همچنین ایجاد اشتغال برای ساخت کارخانه‌ها در داخل کشور نیز از دیگر اهداف این پروژه بود. وی ادامه داد: تمامی زیر سیستم‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی در این پروژه در کشور تولید شده و در چنین پروژه‌هایی ایجاد زیرساخت‌ها شامل تجهیزات ثابت و ناوگان از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی در بخش دیگری از سخنانش از رئیس‌جمهوری درخواست کرد نهادینه شدن فناوری‌ها در قالب تشکیل یک شرکت پیمانکاری عمومی دانش بنیان و ثبت سفارش ساخت ۴۲۰ واگن با شرکت واگن‌سازی تهران و تبدیل تعهدات دولت در تامین ۲ هزار دستگاه از فاینانس خارجی به تسهیلات وام ریالی با مساعدت سیستم بانکی را محقق کند.