رضا کرمی محمدی در گفت‌وگو با «ایسنا» در این‌باره گفت: در راستای توسعه سامانه‌های پیش‌بینی پایش و هشدار مخاطرات جوی نظیر سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل، یخبندان و ... که در سال گذشته در پایتخت رونمایی شد، امسال نیز طرح خرید و راه‌اندازی تجهیزات سنجش سمت و سرعت باد که از سال گذشته در دستور کار سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران قرار گرفته بود، به مرحله اجرا رسید.

وی با بیان اینکه نقاط اولویت‌دار و جانمایی برای نصب این سنسورها شناسایی شده است، افزود: در همین راستا تعدادی سنسور و ملزومات ایستگاه سنجش سمت و سرعت باد خریداری شده که حدود ۱۰ ایستگاه به‌طور کامل راه‌اندازی شده و مابقی در سال‌جاری نصب و به بهره‌برداری خواهد رسید. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: البته این تعداد ایستگاه برای تهران و اطراف آن کافی نیست و از برنامه‌های امسال سازمان این است که با توجه به محدودیتی‌که در بودجه داریم تا جایی‌که بتوانیم تعداد آن را افزایش می‌دهیم.

به گفته کرمی‌محمدی، با توجه به افزایش اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر نظیر وزش بادهای شدید و وقوع توفان‌های موقت در تهران می‌تواند مشکلات و خطرات مختلفی را ایجاد کند، از این‌رو موضوع سنجش سمت و سرعت باد از دغدغه‌های مدیریت بحران شهر تهران است و این سامانه نیز در همین راستا اجرایی می‌شود. به گفته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با استفاده از این سنسورها و دانش فنی متخصصان این حوزه، می‌توان در پیش‌بینی سرعت وزش باد و احتمال وقوع توفان یا آلودگی هوا از آن استفاده کرد. همچنین برای  تشخیص جهت بوی نامطبوع شهر تهران چنانچه مسیر حرکت باد مشخص باشد می‌توان فهمید که چه مناطقی تحت‌تاثیر قرار گرفته و  منشأ آن را نیز پیدا کرد.

کرمی‌محمدی با بیان اینکه با کمک این سنسورها اطلاعات بر اساس داده‌های واقعی و نه بر اساس حدس و گمان تقریبی به‌دست می‌آید، افزود: با پیش‌بینی احتمال وقوع توفان نسبت به پیش‌آگاهی مجموعه مدیریت شهری در این زمینه نیز اقدام خواهد شد.