نتیجه تحقیقات میدانی «دنیای‌اقتصاد» از وضعیت مدت انتظار برای فروش ملک حکایت از آن دارد که مدت انتظار طی مقطع فعلی، در بیشتر مواقع نسبت به ادوار مشابه در سال‌های گذشته کمی طولانی‌تر شده است.

بررسی‌ها از وضعیت مدت انتظار فروشندگانی که به تازگی (طی حدود یک ماه گذشته) ملک خود را برای فروش در بازار عرضه کردند، حاکی از آن است، در سال گذشته به طور میانگین یک ملک در مناطق میانی پایتخت و مناطق مصرفی حداکثر در مدت یک ماه غالبا به فروش می‌رسید، اما در سال جاری حتی مدت انتظار مالکان به دو ماه هم رسیده است.

به اعتقاد برخی مشاوران املاک در حال حاضر تعداد فروشندگان در بازار بیش از خریدار است و با توجه به کاهش انتظارات تورمی و ریزش بازارهای موازی، بسیاری از خریدارانی که عجله‌ای برای خرید ملک ندارند، ترجیح می‌دهند فعلا برای خرید دست نگه دارند و آن را به تاخیر بیندازند.

در عین حال پیش‌بینی برخی فعالان بازار معاملات مسکن از آینده بازار نیز نشان می‌دهد، با توجه به ریزش همزمان بازارها طی هفته‌های گذشته و از طرفی انتظارات مثبت از تحولات سیاسی بین‌المللی، قیمت مسکن نیز متاثر از کاهش ریسک‌های اقتصادی و غیراقتصادی کاهشی شود.

هر چند عموما بازار مسکن در غالب مواقع اثر زودهنگام ناشی از تغییرات قیمتی سایر بازارها نمی‌پذیرد، اما به اعتقاد برخی فعالان بازار خرید و فروش، با توجه به شوک و جهش قیمتی مسکن طی سال‌ گذشته، احتمال اثر زودهنگام فروریزش بازارها بر بازار مسکن نیز وجود دارد.

با این حال برآیند تحقیقات نشان می‌دهد، به دلیل انتظارات مثبت خریداران از کاهش احتمالی قیمت مسکن، خریداران چندان تمایلی برای خرید ندارند و غالبا خریدارانی نسبت به خرید قطعی اقدام می‌کنند که ریسک آینده را نمی‌پذیرند.