یک مقام دولتی در وزارت راه‌وشهرسازی به‌عنوان متولی اجرای طرح مسکن مهر با بیان اینکه بیش از ۲۱ هزار واحد مسکن مهر در اردیبهشت‌ماه امسال افتتاح شد، تاکید کرد: تلاش می‌شود ۳۸ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده تا پایان دولت دوازدهم تکمیل شود.

این مقام مسوول در طرح مسکن مهر با بیان اینکه تلاش می‌شود تا ۳۸ هزار واحد باقی‌مانده مسکن مهر تا پایان دولت به اتمام برسد، اعلام کرده است با تلاش‌های انجام‌شده در اردیبهشت امسال ۲۱ هزار و ۷۵ واحد مسکن مهر در کل کشور افتتاح شده است.

وی با اشاره به اینکه واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر عمدتا در مرحله نازک‌کاری و نصب تاسیسات هستند، بر تلاش دولت فعلی برای اتمام مسکن مهر در روزهای باقی‌مانده تا پایان دولت دوازدهم تاکید کرد.

پیش‌تر نیز محمد اسلامی، وزیر راه‌و‌شهرسازی اعلام کرده بود که واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر تا پایان دولت به اتمام می‌رسند و پرونده مسکن مهر بسته می‌شود.

این مقام مسوول در وزارت راه وشهرسازی در حالی قول تکمیل و افتتاح ۳۸ هزار واحد باقی مانده مسکن مهر تا پایان دولت دوازدهم را داده است که این آمار مربوط به واحدهایی است که بدون مشکل هستند و هم‌اکنون فرآیند ساخت و تکمیل آنها در جریان است.

این در حالی است که تعداد واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر از مجموع حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی‌شده در قالب این طرح تقریبا حدود دو برابر میزان باقی‌مانده اعلام شده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی برای اتمام تا پایان دولت دوازدهم است.

در شرایطی که مطابق با این اظهارات اعلام شده است که دولت دوازدهم تلاش خود را برای اتمام ۳۸ هزار واحد باقی‌مانده و بدون مشکل مسکن مهر تا روزهای پایانی فعالیت خود می‌کند، درباره تعیین‌تکلیف واحدهای مسکن مهر دارای مشکلات حقوقی اظهارنظری نشده است. هرچند درخصوص اتمام واحدهای بدون مشکل نیز قول صد درصدی داده نشده و تنها اعلام شده است که دولت تلاش خود را در این زمینه به عمل خواهد آورد.

بنابراین با در نظر گرفتن این دو نکته یعنی عدم اعلام صریح و قول صد درصدی برای اتمام پروژه‌های بدون مشکل مسکن مهر تا پایان دولت دوازدهم از یک سو و همچنین عدم تعیین‌تکلیف واحدهای مشکل‌دار مسکن مهر و اتمام آنها در این دولت از سوی دیگر، به‌طور قطع این پروژه به پنجمین دولت نیز کشیده خواهد شد و مسوولان مسکن و دولت در دولت سیزدهم نیز با مشکلات ناشی از این پروژه مواجه خواهند بود.‌ ضمن اینکه هم‌اکنون تعداد قابل‌توجهی واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی از سوی دولت دوازدهم برنامه‌ریزی شده و در پروسه اجرا قرار گرفته است که تاکنون تنها سهم اندکی از این پروژه‌ها در مرحله ساخت و تکمیل قرار گرفته است. به این ترتیب در حالی که مسوولان دولت و بخش مسکن در دولت سیزدهم با مشکلات ناشی از تعیین‌تکلیف واحدهای مسکن مهر به خصوص واحدهای مشکل‌دار مواجه هستند، مشابه شرایطی که در چهار دولت قبلی از بابت تکالیف مسکن مهر برای دولت وجود داشته است، از ناحیه این طرح و طرح مسکن ملی در این دولت نیز وجود خواهد داشت.

تاکنون کمتر از ۱۰ هزار واحد از طرح اقدام ملی مسکن افتتاح شده است، در حالی‌که مجموع واحدهایی که در قالب این طرح تعریف شده بود رقمی معادل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بود. ضمن آن‌که متولی مسکن علاوه بر این تیراژ ۴۰۰ هزار واحدی در قالب طرح اقدام ملی مسکن، تعداد زیادی واحد مسکونی دیگر در قالب عقد تفاهم‌نامه با برخی ارگان‌‌ها و سازمان‌ها را نیز تعهد کرده است. اما آن‌طور که مشخص است فرآیند احداث و تکمیل همه این واحدها به دولت سیزدهم منتقل خواهد شد. این در حالی است که از حدود دو سال قبل و همزمان با تعریف پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن، متولی مسکن اعلام کرده بود که مسوولان موظف هستند ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسانند که عملا این وعده محقق نشد.