به گزارش «دنیای اقتصاد»، یکی از آخرین توافقات صورت‌گرفته درباره متروی پرند، بهمن پارسال خبری شد. در آن زمان یکی از مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد قرار است با کمک مالی شرکت عمران شهرهای جدید، تعهدات سازمان برنامه ‌و بودجه و همکاری شهرداری تهران عملیات اجرایی متروی پرند تکمیل شود. وی گفته بود با این توافق اگر شهرداری تهران همت کند، متروی پرند در سال ۱۴۰۰ افتتاح خواهد شد.

هرچند این طور اعلام شده بود که تکمیل متروی پرند با هم‌افزایی مالی سه‌جانبه بین شرکت عمران شهرهای جدید، شهرداری تهران و سازمان برنامه و بودجه به زودی تکمیل خواهد شد اما جلسه دوباره برای توافق بر سر نحوه تامین مالی این پروژه در اردیبهشت امسال نشان داد توافقات قبلی آن‌طور که باید نتیجه‌بخش نبوده است.

علی امام،‌ مدیرعامل شرکت متروی شهر تهران اخیرا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده: در جلسه اردیبهشت‌ماه که با حضور معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند، شهردار تهران، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری و بنده در استانداری برگزار شد، این توافق صورت گرفت که شرکت عمران شهر جدید پرند از منابع غیرنقد و زمین‌ها جهت راه‌اندازی ایستگاه‌ها استفاده کند و مجوز لازم برای کاربری مترو در این زمین‌ها، در اختیار ما قرار گیرد تا ما هم آن را به پیمانکار واگذار کنیم. وی افزود: صورت‌جلسه مربوطه تهیه و فرآیند نهایی شدن آن در حال انجام است که پس از ابلاغ آن، خط پرند تکمیل و افتتاح خواهد شد. بنابراین اگر طی خرداد منابع محقق شود در یک سال آینده شاهد راه‌اندازی این خط خواهیم بود.

این اظهارات نشان می‌دهد توافق قبلی برای فعال شدن کارگاه‌های متروی پرند در سال گذشته کارساز نبوده و در صورت اجرای توافق جدید، می‌توان به تکمیل متروی این شهر جدید در سال آینده امیدوار بود. مدیران شهرداری تهران پیش از این اعلام کرده بودند به لحاظ ظرفیت فنی و اجرایی، شرکت متروی تهران مشکلی برای تکمیل متروی پرند ندارد اما محدودیت‌های اعتباری دولت سبب شده پیمانکار با وجود پیشرفت فیزیکی بالای این پروژه، در تکمیل آن با مشکل روبه‌رو شود.

حالا و در تازه‌ترین توافق، وعده داده شده که قطعه باقی‌مانده از خط یک متروی تهران در بخش حدفاصل فرودگاه امام خمینی(ره) تا متروی پرند که با توجه به قرارگیری در حومه، دولت مسوولیت تامین مالی آن را بر عهده دارد، سال ۱۴۰۱ افتتاح خواهد شد. طبق برآورد صورت گرفته در ابتدای سال جاری، تکمیل و راه‌اندازی متروی پرند به بودجه حدود ۶۰۰ میلیارد تومانی نیاز دارد که در صورت تامین می‌توان ظرف مدت ۱۰ ماه این پروژه را تکمیل کرد.

برآوردها همچنین حاکی است با بهره‌برداری از ایستگاه پرند روزانه ۳۰۰ هزار سفر به آمار سفرهای مترویی با شبکه متروی تهران بزرگ افزوده خواهد شد.