به گزارش«ایسنا» علی عبداله‌پور با اشاره به اینکه شرکت بهره‌برداری متروی تهران سالانه برای انجام امور جاری حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به منابع مالی نیاز دارد، افزود: این رقم تنها شامل هزینه فعالیت‌های جاری از جمله تامین قطعات یدکی مصرفی، بیمه تجهیزات، هزینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، قطارشویی و نظافت، هزینه آب، برق و سوخت، پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان رسمی و پیمانکاران می‌شود. وی افزود: بهره‌برداری از مترو هزینه بالایی دارد و تامین این مبالغ از عهده شرکت خارج است و دولت هم در سال ۱۳۹۹ تنها ۲۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه بلیت به مترو پرداخت کرده. به این ترتیب مترو در سالی که گذشت تنها با فروش بلیت و کمک‌های شهرداری تهران به کار خود ادامه داده است.

وی ادامه داد: ما در شرکت بهره‌برداری متروی تهران مانند دیگر بخش‌های حمل و نقل، از نظر مالی بسیار تحت فشار هستیم چراکه در کنار هزینه‌های جاری برای نگهداشت مترو و تعمیرات اساسی نیاز به اعتبار زیادی داریم. عبداله‌پور با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ طبق محاسبات انجام شده ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای به روزرسانی و تعمیرات اساسی ناوگان و سایر تجهیزات شرکت بهره‌برداری مترو و جبران عقب افتادگی این تعمیرات اعتبار مورد نیاز بود، خاطرنشان کرد: امسال با توجه به تغییر قیمت‌ها و افزایش تعداد ناوگانی که نیاز به تعمیرات اساسی دارد، طبعا این رقم افزایش نیز خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در ادامه گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده، تنها ۵۰ درصد از درآمدهای پیش‌بینی شده از فروش بلیت محقق شد و همین شرایط را سخت‌تر کرده است. وی در پایان خاطرنشان کرد: کاهش درآمدهای مترو از هیچ طریقی جبران نشد اما تمام توان خود را به کار گرفتیم برای حفظ سلامت شهروندان با حداکثر ظرفیت خدمات‌رسانی داشته باشیم تا سفری ایمن را برای شهروندان رقم بزنیم.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، عموما هزینه‌های بهره‌برداری از مترو در تمام شهرهای دنیا صرفا از طریق بلیت‌فروشی یا سایر درآمدزایی‌های شرکت‌های بهره‌برداری تامین نمی‌شود و به یارانه دولتی که صرف پشتیبانی از توسعه حمل و نقل عمومی می‌شود، وابسته است؛ اما این میزان وابستگی تا حدود ۵۰ درصد یا قدری کمتر و بیشتر متعارف است. این در حالی است که شرایط فعلی متروی تهران نشان می‌دهد میزان وابستگی تامین هزینه‌های بهره‌برداری به یارانه و کمک‌های دولت و شهرداری افزایش قابل‌توجهی یافته است. کارشناسان معتقدند در این شرایط برنامه‌ریزی برای درآمدزایی در شرکت بهره‌برداری مترو از طریق استفاده مطلوب از ظرفیت‌هایی مثل تبلیغات، فضاهای تجاری و نظایر آن می‌تواند کمک‌کننده باشد. تسهیل‌گری برای حضور برندهای ایرانی و خارجی و حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر در شهرزیرزمینی نیز از راهکارهای موفق درآمدزایی است که در کشورهای دیگر نیز تجربه شده است و می‌تواند در متروی تهران به کار گرفته شود.