به گزارش «ایسنا» از امروز (شنبه) قرار است «نحوه محاسبه عوارض ساختمانی مبتنی بر مرغوبیت مکانی املاک شهر تهران» که پیش‌تر به تصویب شورای شهر رسیده است، اجرایی شود.

حامد سلیمی، مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران در توضیح جزئیات این مصوبه گفت: به دنبال مصوبه مذکور شورای شهر تهران که بهمن سال گذشته به شهرداری ابلاغ شد، ارزش مکانی هر پلاک با بررسی شاخص‌های مختلف توسط شهرداری مشخص شد.

وی افزود: از جمله این شاخص‌ها، درصد تراکمی که طرح تفصیلی شهر تهران برای هر ملک در نظر گرفته و دسترسی به سرانه‌های خدماتی مانند فضای سبز، ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی، آتش‌نشانی، مراکز آموزشی، مراکز مذهبی، مراکز درمانی، پارکینگ‌های عمومی و... است که پیرامون یک پلاک ایجاد شده است.

به گفته سلیمی، گاهی این خدمات نقطه قوت و گاهی نقطه ضعف برای یک پلاک محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال پلاکی که دیوار به دیوار مدرسه یا مجتمع آموزشی، مرکز درمانی باشد یک امتیاز منفی برای پلاک محسوب می‌شود، اما اگر در مجاورت ایستگاه مترو یا بی‌آرتی یا فضای سبز محلی قرار گرفته باشد، یک امتیاز مثبت برای آن پلاک محسوب خواهد شد. وی یادآور شد: اکنون مطالعات پلاک‌ها انجام شده و متناسب با تراکمی که طرح تفصیلی برای یک پلاک در نظر گرفته، هزینه ساخت هر مترمربع برای واحدها براساس معاملات سال ۹۸ و ۹۹ مبنای محاسبات عوارض شده است.

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران با بیان اینکه با پیاده‌سازی روش جدید محاسبه عوارض ساخت‌وساز، در اغلب مناطق مقدار این عوارض افزایش خواهد یافت، افزود: در عین حال شهرداری متعهد شده است که میانگین عوارض در کل شهر تهران نباید بیش از ۵۰درصد افزایش پیدا کند.

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به نابسامانی بازار مسکن در حال حاضر، چه اقدامی برای پیشگیری از افزایش قیمت مسکن به دنبال اعمال فرمول جدید عوارض ساخت‌وساز صورت گرفته است، ضمن تاکید بر اینکه این عوارض تاثیری بر قیمت مسکن ندارد، خاطرنشان کرد: هر چقدر تراکم بالاتر باشد، چون سود حاصل از ساخت‌وساز برای سازنده و مالک بیشتر می‌شود، باید «خط آسمان» تعریف شود و در راستای عدالت اجتماعی تا از سقف تراکمی استفاده کنند. بعضی از پلاک‌ها که سه طبقه بودند، سقف تراکمی را دریافت می‌کنند و چهار طبقه‌ها به پنج طبقه تبدیل می‌شوند و برخی از پلاک‌ها نیز طبقات کمتری در تراکم دریافت می‌کنند. به دنبال این هستیم که تراکم‌ها در پهنه‌ها بالانس شود؛ در این صورت سود حاصل از ساخت‌وساز یک رقم منطقی خواهد شد که حتی اگر عوارض افزایش یابد، بر قیمت تاثیر نخواهد گذاشت.

وی افزود: از تابستان ۹۷ تا ۹۹ حدودا ۲۵۵درصد در رشد مسکن عقب‌تر بوده‌ایم؛ به این معنا که اگر عوارض ثابت بود، ارزش عوارض ۲۵۵درصد از قیمت مسکن عقب‌تر بود. طی یکی دو سال اخیر باز هم عوارض با تغییرات قیمت مسکن فاصله زیادی دارد. ازآنجاکه عوارض شهرداری در بهترین و مرغوب‌ترین پلاک‌های تهران چیزی حدود ۲ تا ۲/ ۲درصد از قیمت واحدهاست، سازندگان و حتی اصطلاحا لوکس‌سازهای تهران اذعان دارند که عوارض شهرداری در مقابل سایر هزینه‌های ساخت‌وساز بسیار ناچیز است.

وی افزود: در مناطق کم‌برخوردار شهر تهران این عدد حتی به ۷/ ۰ تا ۹/ ۰درصد ارزش ملک می‌رسد. این عدد در مقابل خدمات و سرانه‌های خدماتی که شهرداری مکلف به ایجاد آن شده، بسیار ناچیز است؛ ضمن اینکه انتفاع این عوارض از طریق ارائه خدمات به عامه شهروندان می‌رسد.

سلیمی در پاسخ به این سوال که اگر قیمت مسکن کاهش یابد آیا عوارض شهرداری نیز کاهش می‌یابد، گفت: یکی از تعهدات شهرداری در مصوبه شورای شهر تهران این است که با رکود مسکن و کاهش قیمت احتمالی که رخ خواهد داد، مرغوبیت مکانی واحدها را از نو پایش کند. بر این اساس آبان ماه هر سال، شهرداری مکلف است که پایشی در «LR (مرغوبیت مکانی واحدها)» داشته باشد. این پایش به لحاظ قیمت، هزینه‌های ساخت‌وساز و گسترش زیرساخت‌های شهری انجام خواهد شد.