به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، میانگین قیمت فروش هر مترمربع زمین یا ساختمان مسکونی کلنگی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کشور طی پاییز سال گذشته ۸میلیون و ۸۶۵هزار تومان بوده که این میزان نسبت به تابستان پارسال ۹/ ۲۰درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن ۴/ ۱۱۸درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، میانگین مساحت زمین و کلنگی معامله‌شده در سه ماه پاییز پارسال ۳۵۰مترمربع بوده است. در عین حال سرعت تغییرات افزایشی تورم مسکن نسبت به تورم زمین در کشور قدری کمتر بوده، به این معنا که تب و تاب تورم زمین تندتر است.

گزارش مرکز آمار حاکی است در سه ماه پاییز سال گذشته میانگین قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان مسکونی در کل کشور ۸میلیون و ۹۵۰هزار تومان بوده که این میزان نسبت به تابستان پارسال ۸/ ۲۴درصد و نسبت به فصل مشابه سال ۹۸، ۸/ ۱۱۳درصد افزایش داشته است. مقایسه تورم نقطه‌ای زمین و مسکن در پاییز سال گذشته نشان می‌دهد که تورم زمین حدود ۵واحد درصد بیشتر از تورم مسکن در کشور بوده است. همچنین در سه ماه پاییز میانگین متراژ واحدهای مسکونی معامله‌شده در کل کشور ۱۰۸مترمربع و میانگین سن بنای این واحدها ۱۲سال بوده است. معاملات مسکن در پاییز سال گذشته نیز نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن رشد ۵/ ۱۸درصدی داشته که نشان می‌دهد در کل کشور هنوز رکودی که در تهران وجود داشت، به همان شدت تسری پیدا نکرده بود.

از بازار اجاره مسکن نیز اخباری از تورم اجاره‌بهای املاک مسکونی در کشور به گوش می‌رسد. میانگین مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه ۳درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک‌مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های ملکی در سراسر کشور ۲۰هزار و ۹۰۰ تومان بوده است که این رقم نسبت به سه ماه تابستان پارسال ۵/ ۷درصد و نسبت به فصل مشابه سال ۹۸، ۸/ ۴۴درصد افزایش نشان می‌دهد.

میانگین عمر بنای ساختمان‌های اجاره‌رفته در پاییز نیز ۱۴سال بوده که نشان می‌دهد در بازار اجاره، اقبال به آپارتمان‌های با سن بنای بالاتر نسبت به بازار خرید ملک بیشتر است.