به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در ماه‌های اخیر نه تنها بازار اجاره به لحاظ تعداد فایل بسیار کم‌رونق بود، بلکه از تعداد فایل‌های رهن کامل نیز به شدت کاسته شده بود. واسطه‌های ملکی نیز با تایید این گزاره که از مشاهده موجودی آپارتمان‌های اجاری در موتورهای جست‌وجوی ملکی به دست آمده بود، عنوان می‌کردند که موجران برخلاف دو سال اخیر که نقدینگی روانه بازار ارز و سکه شده بود، اکنون بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری سراغ ندارند و به همین خاطر تمایل آنها به عرضه ملک به صورت «رهن کامل» کاهش یافته است.

این موضوع تا هفته‌های اخیر در بازار مصداق داشت اما با افزایش فایل‌های اجاری در بازار مسکن، به طور نسبی فایل‌های رهن کامل نیز افزایش محسوسی داشته است. هر چند افزایش قیمت مسکن طی ماه‌های سپری شده از ابتدای امسال متوقف شده و با توجه به ریزش 5 درصدی قیمت مسکن طی فروردین و اردیبهشت امسال، به نظر می‌رسد در پایان سه ماه اول امسال، در مجموع بازدهی مسکن همچنان منفی باقی بماند، اما موجران با توجیه دیگری بعضا به دنبال افزایش اجاره‌بها هستند. آنها اعلام می‌کنند اگرچه تورم بخش مسکن صفر یا منفی شده اما نرخ تورم عمومی همچنان افزایشی است و این موضوع را به عنوان دلیل افزایش اجاره‌بهای پیشنهادی اعلام می‌کنند.

البته چنین نگاهی در میان همه موجران وجود ندارد و یک گروه از آنها با توجه به کاهش تعداد مستاجرانی که قصد جابه‌جایی داشته و در حال جست‌وجو در بازار اجاره هستند، انعطاف قیمتی لازم را نشان می‌دهند چراکه می‌دانند بعضا زیان خالی ماندن یکی دو ماهه ملک از دادن تخفیف برای آنها بیشتر است.