به گزارش «دنیای‌اقتصاد» محمد اسلامی، وزیر راه وشهرسازی روز گذشته با اعلام آمار مربوط به تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه در شهر جدید پردیس در حومه شمال شرق تهران، از خالی بودن حدود یک‌پنجم معادل حدود ۲۰درصد از واحدهای مسکونی این شهر خبر داد.

براساس اعلام اسلامی هم‌اکنون و براساس برآوردهای صورت گرفته نزدیک به ۱۹هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در شهر جدید پردیس شناسایی شده است.

هم‌اکنون حدود ۱۰۰هزار واحد مسکونی در شهر جدید پردیس وجود دارد که درصورت خالی بودن حدود ۱۹هزار واحد آن، در حال حاضر یک‌پنجم یا ۲۰درصد از خانه‌ها یا واحدهای مسکونی در این شهر جدید خالی از سکنه هستند.

کارشناسان علت این حجم از خانه‌های خالی در شهر جدید پردیس به عنوان حومه خوش وآب وهوای شهر تهران را دست کم به دو عامل مهم نسبت می‌دهند. اولین عامل عدم دریافت مالیات موثر وکارآمد برای مقابله با سفته‌بازی ملکی است که باعث تشدید ملاکی می‌شود. به‌خصوص آنکه در سال گذشته همزمان با افزایش قیمت مسکن در شهر تهران، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران ملکی مقصد خریدهای سرمایه‌ای خود از بازار مسکن تهران را به شهرهای حومه‌ای پایتخت از جمله پرند و به‌خصوص پردیس که شرایط آب وهوایی مساعدتری دارد، تغییر داده و اقدام به خرید آپارتمان و رهاسازی آن به صورت خالی از سکنه کردند تا بعد از رشد مجدد قیمت‌ها بتوانند آنها را به فروش رسانده وسودهای قابل‌توجه کسب کنند.

درصورتی‌که مالیات سالانه که موثرترین شکل مالیات مسکن است از واحدهای مسکونی و مالکان آنها دریافت می‌شد، هزینه ملاکی نیز برای افراد افزایش می‌یافت و واحدهای خالی از سکنه به بازار عرضه می‌شد.

کارشناسان یک عامل دیگر در بروز پدیده خانه‌های خالی و تشدید ملک‌بازی در شهرهای جدید را موثر می‌دانند و آن خانه‌سازی‌های انبوه و گسترده از سوی دولت در حومه‌ شهرهای بزرگ بدون توجه به تعداد واقعی تقاضای سکونتی در این شهرها و حومه‌ها است.

دیدگاه‌های کارشناسی حاکی است وقتی متولی مسکن بدون در نظر گرفتن جغرافیای مناسب برای ساخت مسکن و بدون در نظر گرفتن حجم تقاضای موثر برای سکونت در مناطق حومه‌ای اقدام به ساخت‌وساز می‌کند، در نتیجه حجم قابل‌توجهی از واحدها خالی می‌ماند و جزو خانه‌های خالی از سکنه رصد می‌شود.

نبود امکانات زیربنایی و روبنایی مناسب برای سکونت در شهرهای حومه‌ای که آنها را به مکان‌هایی با جذابیت کم برای سکونت تبدیل می‌کند نیز یکی دیگر از عوامل عدم استقبال از سکونت در برخی از شهرها و خالی ماندن حجم زیادی از واحدها می‌شود.

این در حالی است که هنوز تعدادی از واحدهای ساخته شده وتکمیل شده در این مناطق حومه‌ای به دلیل عدم برخورداری از امکانات زیربنایی و روبنایی از یکسو و عدم دسترسی به وسایل حمل ونقل سریع، ارزان وانبوه (مترو)  عملا برای مالکان آنها قابل سکونت نبوده و به‌صورت خالی رها شده‌اند. وزیر راه وشهرسازی درخصوص اعمال مالیات بر خانه‌های خالی در پردیس نیز گفت: از آنجا که حدود ۱۹ هزار خانه خالی در پردیس وجود دارد، امیدوار هستیم کسانی که مسکن خود را تحویل گرفتند سریع‌تر ساکن شوند و چنانچه ساکن نمی‌شوند به مردم اجاره بدهند تا خانه‌ای خالی نباشد. انتظار داریم سازمان امور مالیاتی اخذ مالیات از خانه‌های خالی را در دستور کار قرار بدهد. وی همچنین یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی لیست یک‌میلیون و ۳۰۰هزار واحد خانه خالی از سکنه را به سازمان امور مالیاتی ارائه کرد. درحالی‌که از سال گذشته همزمان با راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان متولی مسکن از مردم درخواست کرد اطلاعات مالکیتی و هویتی خود را در این سامانه ثبت کنند؛ اما هنوز تعداد زیادی از مالکان و مستاجرها اقدام به ثبت اطلاعات خود در این سامانه نکرده‌اند. این در حالی است که کارشناسان اساسا دریافت مالیات از خانه‌های خالی یا هر نوع مالیات دیگری را که نیازمند رصد وشناسایی و ثبت در سامانه باشد، فرآیندی باطل و غیرعملیاتی می‌دانند و معتقدند موثرترین شکل مالیاتی که همان دریافت مالیات سالانه از املاک مسکونی است، باید در دستور کار قرار بگیرد.