به گزارش خبرگزاری مهر، گزارشی جامع از وضعیت پدیده فرونشست در شهر تهران و حومه آن از سوی سازمان نقشه‌برداری کشور و با حضور معاون فنی و تولید اطلاعات مکانی این سازمان در جلسه دویست‌وهفتادوچهارم کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ارائه شد.

در این جلسه پیمان بکتاش، معاون فنی و تولید اطلاعات مکانی سازمان نقشه‌برداری کشور ضمن مرور گزارش جامع ارائه‌شده توسط این سازمان درخصوص پهنه‌بندی و نرخ پدیده فرونشست در بخش‌های مختلف پایتخت و حومه آن طی سال‌های متمادی، به بیان انواع روش‌ها و تکنیک‌های علمی و فنی مورد استفاده این سازمان برای استخراج نتایج حاصله در این زمینه پرداخت.

معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور اظهار کرد: پایش پدیده فرونشست در کشور توسط سازمان نقشه‌برداری کشور از دهه هشتاد شمسی آغاز شده است و به مرور زمان، تکنیک‌های فنی این پایش ارتقا یافته و هم اکنون با جدیدترین روش‌ها و فناوری‌های روز دنیا و بهره گیری از نیروی انسانی متخصص، فنی و خبره سازمان، به صورت مستمر و هفتگی گزارش‌های مطالعات علمی حاصله تدوین و در قالب مکاتبات با طبقه‌بندی لازم به مسوولان ذی‌ربط کشور ارسال می‌شود.

بکتاش افزود: سازمان نقشه‌برداری کشور وظیفه پایش و اعلام پهنه‌بندی و نرخ پدیده فرونشست در تمام مناطق کشور و ارائه هشدارهای لازم درخصوص برخی عوارض مهم و زیربنایی کشور را برعهده دارد و اعلام میزان خطرپذیری مناطق و مشخص کردن خطرپذیری برای سازه‌های مهم کشور و نهایتا اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه و توقف گسترش این پدیده بر عهده دیگر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط است.

سازمان نقشه برداری کشور از سال‌های گذشته برای جلوگیری از خسارات به زیرساخت‌های کشور، ممانعت از ایجاد اختلال در تجارت و اقتصاد روستاها، شهرها و کشور و همچنین به‌منظور حفظ جان و مال مردم شریف کشور اقدام به شناخت علمی بلایا، بحران‌ها و مخاطرات و ارائه گزارش‌های علمی و تخصصی به مسوولان امر به‌منظور دستیابی به راه حل‌های بهینه و پیشگیرانه کرده است تا آسیب‌پذیری کشور را در مقابل مخاطرات کاهش دهد و با استفاده از رویکرد علمی، فنی و فناوری‌های روز و پیشرفته در افزایش تاب‌آوری زیرساخت‌ها با ارگان‌های دیگر همکاری کند.

در این راستا و مطابق وظیفه‌ای که به صورت رسمی از سوی سازمان مدیریت بحران کشور به سازمان نقشه‌برداری کشور ابلاغ شده است، پایش مستمر تغییرات سطحی پوسته زمین به‌منظور تهیه نقشه نرخ و پهنه فرونشست در کشور، با توجه به تخصص سازمان نقشه‌برداری کشور و با استفاده از ابزار، تجهیزات و تکنیک‌های فنی دقیق، انجام می‌شود. یکی از گزارش‌های جامع تولیدشده در این سازمان مربوط به فرونشست در تهران بود که ارائه شد.