در همین راستا با برداشت‌های میدانی تمام پلاک‌ها و بررسی چندباره آنها به لحاظ حقوق مکتسبه، الزامات قانونی و محدودیت‌های موجود، طرح ساماندهی کالبدی و ارتقای کیفی خیابان، ضوابط کالبدی و ساماندهی سیما و منظر شهری و چارچوب طراحی شهری این خیابان را تهیه کرد.

وی ادامه داد: این طرح پس از برگزاری سلسله نشست‌ها و جلسات با صاحب نظران و ذی‌نفعان، نهایتاً در کمیسیون ماده پنج شهر تهران مطرح شد و به تصویب رسید.

سالاری در خصوص جزئیات این طرح اظهار کرد: خیابان ولیعصر(عج) که از عناصر اصلی و استخوان‌بندی شهر تهران به طول ۲/ ۱۷ کیلومتر است، از دامنه‌های البرز در شمال آغاز و تا دشت کوهپایه جنوب تهران (حدفاصل میدان‌های تجریش و راه‌آهن) ادامه دارد. وسعت محدوده طرح مصوب به عمق یک پلاک از طرفین خیابان، بالغ بر ۲۷۳ هکتار است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت تهیه طرح ساماندهی خیابان ولیعصر(عج) خاطرنشان کرد: تهیه این طرح از سه منظر ماهوی، حقوقی و فنی ضرورت داشت.

از منظر ماهوی، خیابان ولیعصر(عج) در نتیجه حیات اجتماعی جاری در تاریخ، خاطرات شهروندان را شکل داده و دارای وجهه‌ای در قالب میراث معنوی است. از منظر حقوقی، در طرح‌های توسعه شهری، ثبت و احیای این محور تاریخی، فرهنگی و طبیعی تایید شده است و از منظر فنی، نابسامانی موجود ناشی از عدم هماهنگی ضوابط طرح تفصیلی با ویژگی‌های تاریخی، کارکردی و کالبدی خیابان در کنار فقدان دستورالعمل‌های طراحی، از دلایل ضرورت ساماندهی با تاکید ویژه بر ضوابط کالبدی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تصریح کرد: چشم‌انداز خیابان ولیعصر(عج) بر ارزش‌های طبیعی و زیست‌محیطی منحصر به فرد خیابان به عنوان میراث طبیعی شهر، ارزش معماری و شهرسازی از سال‌های آغازین شهرسازی نوین تاکنون و نیز هویت تاریخی خیابان به عنوان بستر مکانی بسیاری از رویدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی معاصر کشور و پیدایش فعالیت نوین مدرن و سرآمد شهری و اقتصادی در کنار ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و سکونتی تاکید دارد و عملکرد آن قوام‌ دهنده هویت مدنی آن در خاطرات جمعی و تلاش برای قرارگیری این خیابان در فهرست ملی و جهانی است.

وی ادامه داد: ارتقای کیفیت خیابان ولیعصر(عج) به صورت کلیتی واحد و قابل تحقق در افق زمانی ۱۴۱۰ به شرح «خیابان ولیعصر(عج)، خیابانی است یگانه و سرآمد در هویت و توسعه پایدار شهری» تعریف شده است.

سالاری افزود: بر اساس مصوبه هفته گذشته کمیسیون ماده پنج شهر تهران، در یک نگاه کلی، مراکز ساخت‌وساز مجاز در خیابان ولیعصر (عج) در قالب تراکم ۳۶۰ درصد (به صورت ۶ طبقه) و با ارتفاع ۲٥ متر و حداقل ساخت و ساز به صورت ساختمان‌های سه طبقه و با تراکم ۱۸۰ درصد با ارتفاع ۱۳‌مترتعیین شده است. همچنین مقرر شد چارچوب طراحی‌ شهری تهیه و شورای راهبری ساماندهی و ارتقای کیفی خیابان ولیعصر(عج) با مسوولیت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تشکیل شود.