گشایش سوم در آزادراه شمال

رسم روسای جمهور در روزهای پایانی عمر کاری دولت، از سوی حسن روحانی هم به اجرا درآمد.  رئیس‌جمهور پنج شنبه گذشته، قطعه‌ای از قطعه آزادراه تهران-شمال را افتتاح کرد.این افتتاح شامل یک تونل حدود ۷ کیلومتری تحت عنوان تونل البرز از قطعه ۲ آزادراه تهران – شمال بود که مهم‌ترین بخش از مجموعه پروژه‌های تدارک دیده شده برای افتتاح در آن روز محسوب شد. آزادراه تهران-شمال برای نخستین بار در پایان عمر کاری دولت دهم - بهار ۹۲- افتتاح شد.آن زمان قطعه چهار این آزادراه که از مرزن‌آبان شروع و به چالوس منتهی می‌شد، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.البته بعد از آن افتتاح، چندین مرتبه به دلایل مختلف فنی، مسیر آزادراه در این قطعه پایانی، مسدود شد تا دیواره‌های آزادراه در بخشی از طول مسیر مقاوم‌سازی شود.قطعه اول آزادراه نیز شب عید سال ۹۹ افتتاح شد و اکنون، بخشی از قطعه دو افتتاح شده است.دولت‌ها همواره در پایان عمر کاری خود تلاش می‌کنند با افتتاح پروژه‌ها، عملکردشان را به نمایش بگذارند.

کل مسیر آزادراه تهران-شمال اندکی بیش از ۱۲۰ کیلومتر است که در صورت افتتاح کامل آن، زمان مسافرت به شمال (از کرج تا چالوس) از حدود ۴ ساعت به حدود ۵/ ۱ ساعت کاهش پیدا می‌کند. طول مسیر قطعه دو آزاد راه تهران-شمال که قرار است تا یکسال و نیم آینده افتتاح کامل شود، حدود ۲۲ کیلومتر است که فعلا نزدیک به ۷ کیلومتر آن افتتاح شده است.این تونل در پایان قطعه دو است.قطعه دو از شهرستانک شروع می‌شود و به پل زنگوله (حوالی کندوان) ختم می‌شود.

رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح این تونل که بزرگ‌ترین تونل در مسیر آزادراه تهران-شمال محسوب می‌شود –این افتتاح به صورت ویدئو کنفرانس و غیرحضوری انجام شد- از اثرگذاری تحریم‌ها بر توقف دو طرح کلیدی در حوزه حمل و نقل گفت؛ قطار سریع‌السیر و هواپیما.

روحانی با بیان اینکه فهرستی از اقدامات وجود دارد که دوست داشتیم در این دولت انجام شود اما به انجام نرسید، اظهارکرد: یکی از کارهایی که می‌خواستیم و انجام نشد ورود قطار سریع‌السیر به کشور بود.در دولت یازدهم به دنبال افتتاح این پروژه از تهران به اصفهان بودیم. بی‌تردید اجرای قطار سریع‌السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر و به صورت برقی مسیر را بسیار کوتاه می‌کرد و تحولی در عرصه بخش ریل کشور بود.اگر تحریم نبود قطعا راه آهن سریع‌السیر تهران- اصفهان و حتی تهران به مشهد امروز به افتتاح رسیده بود اما در عین حال اقدامات بزرگی در این عرصه انجام شد و در ریل خودکفا شدیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه می‌دانم در طول سه سال و نیم گذشته به خاطر مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی، کرونا و حوادث طبیعی، مردم شرایط سختی را پشت سرگذاشته‌اند، گفت: اقدامات بزرگی در عرصه بزرگراه، ریل، بنادر و فرودگاه انجام شده است و ظرفیت بخش بنادر و فرودگاهی کشور افزایش قابل توجهی داشته است و شاهد تحولی در بخش فرودگاهی و سفر هوایی هستیم و اگر برجام ادامه پیدا می‌کرد تاکنون ۲۰۰ هواپیمای جدید وارد کشور می‌شد اما توانستیم فقط ۱۶ هواپیما خریداری کنیم.

روحانی با اشاره به افتتاح پروژه‌های بزرگی در حوزه خط آهن سراسری خاطرنشان کرد: تکمیل بخش پایانی تعدادی از طرح‌ها نیز باقی مانده که به زودی به افتتاح خواهد رسید و امیدواریم در دولت سیزدهم هر روز شاهد افتتاح پروژه‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون به ویژه ریل باشیم.